پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 138 - ( تابستان 1403(شهریور)، 1403 )                   جلد 23 شماره 138 صفحات 73-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalthom M, Darouei P, Ghamarani A. (2024). The effectiveness of art therapy based on coping cat program on fear of failure in Syrian war-affected children with secondary traumatic stress symptoms. Journal of Psychological Science. 23(138), 55-73. doi:10.52547/JPS.23.138.1339
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2240-fa.html
کلثوم محمد، داروئی پریسا، قمرانی امیر. اثربخشی بسته هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار بر کاهش ترس از شکست در کودکان جنگ‌ سوریه دارای علائم استرس آسیب ثانویه مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (138) :73-55 10.52547/JPS.23.138.1339

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2240-fa.html


استادیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای‌تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. ، p.darouei@aui.ac.ir
چکیده:   (347 مشاهده)
زمینه: مطالعات نشان داده است که جنگ در سوریه به طور قابل‌توجهی بر روی سلامت ­روان کودکان تأثیر گذاشته و باعث افزایش میزان استرس و اضطراب آن ­ها شده است، پژوهش‌های مختلف حاکی از آن است که میزان استرس و اضطراب را می‌توان با بهره‌گیری از مداخلات هنردرمانی و روانشناختی تعدیل کرد. با وجود این، کاربرد هنردرمانی مبتنی بر مداخلات روانشناختی، در آسیب‌های ناشی از جنگ بر کودکان سوری، مغفول مانده است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخلۀ هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه‌ سازگار در کاهش ترس از شکست در کودکان تحت تأثیر جنگ سوریه و دچار استرس آسیب ثانویه (STS) انجام شده است.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری (3 ماهه) با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی کودکان 10-12 سال سوری در معرض جنگ بود که از این جامعه آماری، کودکانی که به علت جنگ به شهر السلمیه نقل مکان کرده بودند (153 نفر) مورد آزمون مقیاس تشخیصی استرس آسیب ثانویه (براید و همکاران،2004)، قرار گرفتند که تعداد 44 نفر با علائم بیشتر (کسب نمره بالاتر) انتخاب شدند و بر اساس ملاک ورود و خروج، از این کودکان 20 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش (گروه مداخله هنردرمانی بیانگر) وگواه گمارده شدند. در جلسات مداخله هنردرمانی از بسته هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار (کلثوم و همکاران، 2023) و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ارزیابی شکست در عملکرد PFAI (کونروی و همکاران، 2002) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز تحلیل واریانس اندازه‌گیری تکرارشده (مکرر) و نرم‌افزار SPSSv26 مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد مداخله هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار بر کاهش علائم ترس از شکست و ابعاد آن (ترس از تجربه شرم و خجالت، ترس از کاهش عزت­نفس، ترس از داشتن آینده‌ای نامعلوم، ترس از دست دادن علاقه افراد مهم و ترس از ناراحت شدن افراد مهم (در کودکان سوری مؤثر بوده‌است (0/05 p<).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده، این نتیجه حاصل شد که هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار می ­تواند باعث کاهش میزان علائم ترس از شکست و زیرمقیاس­ های آن بر کودکان متأثر از جنگ شده و تکرار آزمایش در کودکان دیگر متأثر از جنگ با نمونه‌های بیشتر پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1416 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/26 | پذیرش: 1402/10/30 | انتشار: 1403/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)