پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 69-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khazaei S, mohammadi A, Arefi M, Jafari E. (2024). Examining the psychosocial model of sense of presence in the learning management system of e-learning center’s Shahid Beheshti university. Journal of Psychological Science. 23(141), 49-69. doi:10.52547/JPS.23.141.2093
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2249-fa.html
خزائی ثریا، محمدی عباس، عارفی محبوبه، جعفری اسماعیل. بررسی الگوی روانی اجتماعی حس حضور در سامانه مدیریت یادگیری مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :69-49 10.52547/JPS.23.141.2093

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2249-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، arefi6@gmail.com
چکیده:   (588 مشاهده)
زمینه: عدم حضور فیزیکی در محیط ­های الکترونیکی چالشی است که اثراتی ازجمله احساس انزوای فراگیران از مربی و همسالان، کاهش رضایت تحصیلی و افزایش ترک تحصیل را در بردارد. مرور مطالعات اخیر نشان می ­دهد وضعیت مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی ازنظر حس حضور مناسب نیست ازاین‌رو توجه به اهمیت بررسی حس حضور و شناسایی چالش­ های مذکور جهت کاهش اثرات نامطلوب آن امری ضروری است.
هدف: این پژوهش باهدف ارائه الگوی حس حضور در سامانه مدیریت یادگیری مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی انجام شد.
روش: پژوهش حاضراز نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه در مرحله اول اساتید و دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات در آموزش تشکیل می ­دهند که به روش نمونه ­گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. در مرحله دوم جامعه موردمطالعه اساتید و متخصصان دوره ­های آموزش الکترونیکی و دانشجویان دکتری بودند که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با روایی (0/85) و پاپایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (0/90) محاسبه گردید. داده ­ها در مرحله اول با استفاده از آزمون t تک نمونه ­ای و در مرحله دوم با نرم‌افزار AMOS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای حس حضور (2/146)، حضور آموزشی (2/663)، حضور عاطفی (2/256)، حضور شناختی (2/263)، حضور یادگیری (2/472)، حضور فیزیکی (2/340)، حضور خودگردان (2/444) و حضور زیبایی‌شناختی (2/319) به‌دست‌آمده از میانگین مورد انتظار (3) کمتر است؛ بنابراین با توجه به مقدار t به‌دست‌آمده و با توجه به سطح معناداری (0/05 >p)، میانگین وضعیت حس حضور و ابعاد آن با میانگین مورد انتظار تفاوت معناداری داشتند و پایین ­تر از حد مورد انتظار بودند. همچنین در بخش دوم نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ابعاد شناسایی‌ شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش‌بینی حس حضور در سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه شهید بهشتی است. مؤلفه­ها با بار عاملی (بالاتر از 0/70) و با سطح معنی ­داری 0/05 p< از مدل کلی حذف نشدند و همچنین شاخص‌های (GFI، NFI، CFI و IFI) با مقدار بیشتر از 0/85 نشان داد، مدل تدوین شده برای حس حضور در محیط یادگیری الکترونیکی مطلوب است. مقدار ریشه دوم میانگین مجذورات با 0/083 نشان ­دهنده برازش مطلوب مدل است. درکل نتایج شاخص ­ها نشان‌دهنده مناسب بودن مدل است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش میانگین وضعیت حس حضور و ابعاد آن با میانگین مورد انتظار تفاوت معناداری دارد و پایین ­تر از حد مورد انتظار است. این مدل نشان داد می ­تواند مدل مناسبی برای ایجاد حس حضور و پیشرفت آموزش الکترونیکی باشد. همچنین انجام پژوهش­ های بیشتر با حجم نمونه‌های بزرگ ­تر می ­تواند مفید باشد.
متن کامل [PDF 1494 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/2 | پذیرش: 1402/11/5 | انتشار: 1403/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)