پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 2450-2433 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

darabi S, Ershadi Manesh S. (2023). Structural relationship between executive functions and risk-taking behaviors in children with attention deficit/hyperactivity mediated by psychological maltreatment. Journal of Psychological Science. 22(132), 2433-2450. doi:10.52547/JPS.22.132.2433
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2252-fa.html
دارابی سارا، ارشادی منش سودابه. بررسی روابط ساختاری کارکردهای اجرایی با رفتار مخاطره آمیز در کودکان دارای کمبود توجه/فزون کنشی با میانجی گری بدرفتاری روانشناختی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :2450-2433 10.52547/JPS.22.132.2433

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2252-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Sue.ershadi@gmail.com
چکیده:   (308 مشاهده)
زمینه: رفتارهای مخاطره ­آمیز در افراد دارای کمبود توجه/فزون­ کنشی ناشی از تکانشگری آن­ ها است. بنابراین بررسی متغیرهای مؤثر در بروز رفتارهای مخاطره ­آمیز در این افراد یک ضرورت اجتناب ­ناپذیر است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری کارکردهای اجرایی با رفتار مخاطره آمیز در کودکان دارای کمبود توجه/فزون­ کنشی با میانجی­ گری بدرفتاری روانشناختی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کودکان 8 تا 12 سال شهر تهران تشکیل می­ دادند. نمونه پژوهش 316 نفر از کودکان دارای کمبود توجه/ فزون ­کنشی شهر تهران مراجعه­ کننده به کلینیک ­های روان ­پزشکی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ های پژوهش از بدرفتاری روانشناختی (فیدل، 1989)، مقیاس خطرپذیری (آیبرگ و پینگوس، 1999) و کارکردهای اجرایی (کولیج و وان، 2001) استفاده شد. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی از مدل ­سازی معادلات ساختاری با استفاده از AMOS ویراست 24 و SPSS نسخه 27 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین کارکردهای اجرایی با بدرفتاری روانشناختی و رفتارهای مخاطره­ آمیز رابطه منفی وجود دارد (0/05 P). یافته­ ها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با داده ­هاست. نتایج حاصل از الگوی ساختاری نشان داد که 18 درصد از واریانس بدرفتاری روانشناختی توسط کارکردهای اجرایی و 59 درصد از واریانس رفتار مخاطره ­آمیز توسط کارکردهای اجرای و بدرفتاری روانشناختی تبیین می­شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ های به دست آمده می ­توان نتیجه گرفت که رفتارهای مخاطره ­آمیز در کودکان ADHD متأثر از کارکردهای اجرایی می­ باشد و نقش بدرفتاری روانشناختی در این ارتباط و بروز رفتارهای مخاطره ­آمیز نیاز به مداخلات روانشناختی دارد.
متن کامل [PDF 1329 kb]   (198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/3 | پذیرش: 1402/9/5 | انتشار: 1402/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)