پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 1084-1053 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrjoo M, Nourian M, Nakhaie N. (2024). Preschool curriculum model Via empowerment approach against social deviances. Journal of Psychological Science. 23(137), 1053-1084. doi:10.52547/JPS.23.137.1053
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2275-fa.html
مهرجو مهشید، نوریان محمد، نخعی نوذر. الگوی برنامۀ درسی پیش‌دبستانی با رویکرد توانمندسازی در مقابل آسیب‌های اجتماعی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :1084-1053 10.52547/JPS.23.137.1053

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2275-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، nourian2001@gmail.com
چکیده:   (290 مشاهده)
زمینه: آسیب‌های اجتماعی همواره برای جوامع، معضلات بسیاری را به همراه داشته است. صاحب­نظران معتقدند که آیندۀ جامعه و کودکان و نوجوانان و میزان تأثیرپذیری آن‌ها از آسیب‌های اجتماعی به نحوۀ عملکرد نهادهای اجتماعی کننده مانند آموزش و پرورش بستگی دارد. با توجه کمبود الگوی برنامۀ درسی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دورۀ پیش­دبستانی، این مطالعۀ در پی شناسایی الگوی برنامۀ درسی دورۀ پیش‌دبستانی با رویکرد توانمندسازی در مقابل آسیب‌های اجتماعی است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی برنامۀ درسی پیش­دبستانی با رویکرد توانمندسازی در مقابل آسیب­های اجتماعی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی انجام شد. جامعۀ مورد مطالعه شامل تمامی مربیان با تجربه دورۀ پیش­دبستانی (با سابقۀ کاری بیش از 15 سال) در شهر کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر مبنای اشباع نظری یافته‌ها، 9 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه­ساختاریافته بود. مصاحبه‌ها در فاصلۀ زمانی اردیبهشت تا مردادماه سال 1400 انجام شد. تحلیل داده‌ها در این مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع متعارف انجام شد.
یافته ­ها: در این پژوهش، 8 مؤلفه منطق و چرایی، اهداف آموزشی، راهبردهای یاددهی-یادگیری، مواد و منابع، شایستگی‌های آموزگار، خانواده و ارزشیابی فراگیر استخراج شد. ابعاد الگوی برنامۀ درسی پیش­دبستانی با رویکرد توانمندسازی در مقابل آسیب‌های اجتماعی را می توان در 48 طبقه از جمله زندگی بهتر و آیندۀ درخشان، ایجاد و افزایش اعتماد به نفس، تقویت مهارت‌های اجتماعی، مربی مسلط بر راهبردهای یاددهی و یادگیری، با روش‌های ارزشیابی، مشاهده و ثبت گزارش توسط مربی و نیز والدین آشنا با تربیت جنسی دسته­بندی نمود.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر، پیشنهادهای کاربردی جهت بهبود برنامه‌های درسی و توانمندسازی کودکان پیش ­دبستانی در مقابل آسیب‌های اجتماعی در بر دارد. ازاین­رو به نظر می‌رسد لازم است که برنامه‌ریزان آموزشی و درسی، به ویژه مربیان و والدین به مؤلفه‌های 8 گانه به دست آمده در مطالعۀ حاضر در جهت کسب توانمندسازی مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کودکان دورۀ پیش­دبستانی استفاده کنند
متن کامل [PDF 1586 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/11/20 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)