پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 231-217 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mallahi K, Sohrabi N, Samani S, Khosravi S. (2024). The impact of teaching interactive style parenting on reducing detrimental factors in parent-adolescent relationships. Journal of Psychological Science. 23(141), 217-231. doi:10.52547/JPS.23.141.2261
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2288-fa.html
ملاحی خاتون، سهرابی نادره، سامانی سیامک، خسروی صدراله. تأثیر آموزش سبک تعامل برای والدین بر کاهش عوامل آسیب‌زا در روابط والد و نوجوان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :231-217 10.52547/JPS.23.141.2261

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2288-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی عمومی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مردوشت، ایران. ، Sohrabi_sh2006@yahoo.com
چکیده:   (549 مشاهده)
زمینه: در مطالعات متعددی روش‌ های تعاملی والدین با عملکردهای روانشناختی نوجوانان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مثبتی از این روابط گزارش شده است. بااین‌حال، مطالعه ‌ای به مستقیما به بررسی تأثیر برنامه ‌های آموزش سبک تعاملی والدین برکاهش عوامل آسیب ‌زا بپردازد یافت نشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشی سبک تعامل برای والدین بر کاهش عوامل آسیب­ زا در روابط والد و نوجوان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه دوم، ناحیه یک و دو شهر شیراز در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر (30 والد و 30 نفر دانش آموز) به عنوان نمونه انتخاب شد. در پژوهش حاضر برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه عوامل آسیب‌زای روابط والد و نوجوان (ملاحی و همکاران، 1402) استفاده شده است.
یافته‌ ها: یافته ‌ها نشان می ‌دهد که بین گروه ‌ها از نظر متغیرهای عوامل آسیب ‌زا روابط والدین و نوجوانان تفاوت معناداری وجود دارد. این به این معناست که پروتکل تدوین شده توانسته است در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، موجب کاهش عوامل آسیب‌ زا مانند شکاف نسلی (117/0)؛ کمال‌ گرا بودن والدین (136/0)؛ عدم استقلال به نوجوانان (198/0)؛ مقایسه فرزندان (237/0)؛ عدم ارتباط صحیح با نوجوانان (117/0)؛ عدم اعتماد به نوجوانان (396/0)؛ سرزنش نوجوانان (203/0)؛ عدم آگاهی والدین (167/0)؛ شرایط نا ایمن (071/0)؛ والدین مستبد (076/0)؛ نظام ارزشی متفاوت (131/0)؛ شرایط مالی والدین (118/0)؛ درگیری بیش از حد والدین (125/0)؛ عدم پذیرش متقابل (211/0)؛ بحران هویت (202/0)؛ فاصله ادراکی والدین و نوجوانان (139/0) گردد.
نتیجه‌ گیری: درک اثربخشی آموزش سبک تعامل می تواند سیاست ­گذاران را در تخصیص منابع و توسعه برنامه­ های هدفمند برای حمایت از والدین و بهبود پویایی خانواده راهنمایی کند. یافته‌های پژوهشی می‌تواند به اصلاح و بهبود برنامه‌های آموزشی سبک تعاملی کمک کند و اطمینان حاصل کند که آن­ها متناسب با نیازهای خاص والدین و نوجوانان هستند.
متن کامل [PDF 1202 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/2 | پذیرش: 1402/12/5 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)