پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 55 - ( 9-1394 )                   جلد 14 شماره 55 صفحات 388-373 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Akbari-Zardkhaneh S, Mahmoodi M. (2015). Teaching interaction strategies based on problem solving and its effects on parenting style and problem solving in the family . Journal of Psychological Science. 14(55), 373-388.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-230-fa.html
شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، محمودی مریم. آموزش شیوه تعامل مبتنی بر حل مسأله و اثر آن بر سبک های تربیتی والدین و حل مشکل در خانواده مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (55) :388-373

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-230-fa.html


دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
چکیده:   (2282 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی کارگاه مداخله حل مسأله بر سبک‌های تربیتی والدین و حل مشکل خانوادگی است. روش: گروه نمونه شامل 51 نفر از مادران نوجوانانی است که در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده‌اند. این کارگاه ­ها هفته­ ای یک‌بار در 9 جلسه 2 ساعته از سوی مربیان مجرب برگزار شدند. پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بدون گروه کنترل گواه است. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسش‌نامه سبک‌های تربیتی والدین و حل مشکل خانواده میباشد. یافته‌های پژوهش حاکی از اثربخشی این برنامه بوده است، به‌طوری که در مقیاس سبکهای تربیتی، هر چهار خرده‌مقیاس حل مسأله، پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه تفاوت معناداری در سطح 0/001 p<دارند. این یافته بدین‌معنا است که آموزش حل مسأله توانسته میانگین نمره‌های حل مسأله را افزایش داده و در مقابل میانگین نمرات خرده‌مقیاسهای پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه را کاهش دهد. نتایج حاصل از داده ­های پرسشنامه حل مشکل خانواده نیز نشان داد هر دو خرده‌مقیاس رابطه و فرایند حل مشکل تفاوت معناداری دارند. مداخله حاضر به‌نظر میرسد که می‌تواند به‌عنوان برنامه‌ای مؤثر برای آموزش مهارت‌های حل مسأله به والدین به‌کار رود.
متن کامل [PDF 253 kb]   (1015 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/28 | پذیرش: 1398/4/28 | انتشار: 1398/4/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)