پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 142 - ( زمستان 1403(دی)، 1403 )                   جلد 23 شماره 142 صفحات 165-151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

golpira F, Kordestani D, godarzi K, asgari M. (2024). Comparing the effectiveness of life skills' training and therapy of acceptance and commitment on attitude to life of the female's junior high schoolers in Karaj city. Journal of Psychological Science. 23(142), 151-165. doi:10.61186/jps.23.142.151
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2303-fa.html
گلپیرا فرزانه، کردستانی داود، گودرزی کورش، عسگری محمد. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر نگرش به زندگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرج مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (142) :165-151 10.61186/jps.23.142.151

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2303-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، kordestani3000@gmail.com
چکیده:   (874 مشاهده)
زمینه: متخصصان حوزه­ ی نوجوانان تأکید می ­کنند که برنامه ­های آموزشی می­توانند در بهبود نگرش به زندگی کودکان و نوجوانان نقش مؤثری داشته باشند. از جمله ­ی این برنامه­ ها می­ توان به آموزش مهارت ­های زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر نگرش اشاره کرد، اما تاکنون مطالعه ­ای به صورت مستقل به مقایسه­ ی اثربخشی این دو رویکرد در بهبود نگرش به زندگی دانش­آموزان نپرداخته است؛ لذا باتوجه به خلأ پژوهشی در این زمینه و اهمیت متغیرهای مذکور، پژوهش در این زمینه ضروری به نظر می ­رسد.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارت­ های زندگی و رویکرد درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر نگرش به زندگی دانش­ آموزان دختر دوره متوسطه اول بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش-پس ­آزمون با گروه گواه می­ باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان کرج به تعداد حدود ده هزار نفر بودند. تعداد 60 نفر از آن­ها که نمرات پایینی در پرسشنامه نگرش به زندگی داشتند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر کدام 20 نفر) جایگزین شدند. یکی از گروه ­های آزمایش در معرض ده جلسه 90 دقیقه­ ای، بسته آموزشی مهارت ­های زندگی (محمدخانی، 1394) و دومین گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه آموزش رویکرد درمانی مبتنی برتعهد و پذیرش (هیز، 2011) قرار گرفتند. یک هفته پس از اتمام جلسات هر دو گروه مورد مطالعه، مجدداً به پرسشنامه شاخص نگرش به زندگی باتیستا (۱۹۷۳) پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش­های آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد دو روش آموزش مهارت­های زندگی و رویکرد مبتنی برتعهد بر نگرش به زندگی دانش ­ آموزان دختر تأثیرگذار هستند (05/0 >P). اما بین اثربخشی آموزش مهارت ­های زندگی با گروه پذیرش و تعهد بر نگرش به زندگی دانش­آموزان تفاوت معنادار نمی ­باشد (05/0 <P).
نتیجه ‌گیری: با توجه به اثربخش بودن برنامه­های آموزشی مهارت ­های زندگی و رویکرد درمانی مبتنی برتعهد و پذیرش، می­ توان از این رویکردها برای بهبود نگرش به­ زندگی دانش ­آموزان در مراکز مشاوره، مؤسسات روانشناختی و مراکز آموزشی ازجمله مدارس استفاده نمود
متن کامل [PDF 1373 kb]   (413 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/14 | پذیرش: 1402/12/16 | انتشار: 1403/7/10

فهرست منابع
1. Amini, B., & Afsharinia, K. (2023). The effectiveness of life skills' training on the improvement and prevention of relapse of drug abusers. Journal of Psychological Science. 22 (121), 189-202. doi:10.52547/JPS.22.121.189
2. Al-Johani, M., & Al-Qahtani, A.M. (2016). Prevalence and risk factors of anxiety among Saudi male secondary schools' students in Madinah, Saudi Arabia. International Journal of Medical Science and Public Health, 5 (5), 994. https://dx.doi.org/10.5455/ijmsph.2016.10022016362 [DOI:10.5455/ijmsph.2016.10022016362]
3. Alves, D., Neimeyer, R.A., Batista, J., & Gonçalves, M.M. (2018). Finding meaning in loss: A narrative constructivist contribution. Clinical handbook of bereavement and grief reactions, 161-187. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-65241-2_8 [DOI:10.1007/978-3-319-65241-2_8]
4. Badrkhani, M., Zanganeh Motlag F., Pirani Z. (2022). Comparison the efficacy of acceptance and commitment therapy and dialectical behavioral therapy on death obsession of women in corona pandemic. Journal of Psychological Science. 21(116), 1649-1662. doi:10.52547/JPS.21.116.1649 [DOI:10.52547/JPS.21.116.1649]
5. Barlevy, D., Wangmo, T., Elger, B. S., & Ravitsky, V. (2016). Attitudes, beliefs, and trends regarding adolescent oncofertility discussions: a systematic literature review. Journal of adolescent and young adult oncology, 5 (2), 119-134. https://psycnet.apa.org/doi/10.1089/jayao.2015.0055 [DOI:10.1089/jayao.2015.0055] [PMID]
6. Battista, J., & Almond, R. (1973). The development of meaning in life. Psychiatry, 36 (4), 409-427. [DOI:10.1080/00332747.1973.11023774] [PMID]
7. Bloy, S., Oliver, J. E., & Morris, E. (2011). Using acceptance and commitment therapy with with people with psychosis a case study. Clinical Case Studies published online. https://ccs.sagepub.com/content/early/2011/09/14/1534650111420863 [DOI:10.1177/1534650111420863]
8. BOONTEM, P., SUTHAMMA, P., & JURAKARN, N. (2019). The effectiveness of life skills program on life skills to prevent risky sexual behaviours in primary school students, Thailand. Walailak Journal of Science and Technology (WJST), 16 (8), 545-550. [DOI:10.48048/wjst.2019.4327]
9. Chu, S. T. W., & Mak, W. W. (2020). How mindfulness enhances meaning in life: a meta-analysis of correlational studies and randomized controlled trials. Mindfulness, 11, 177-193. https://link.springer.com/article/10.1007/s12671-019-01258-9 [DOI:10.1007/s12671-019-01258-9]
10. Debats, D.L. (1990). The life regard index: reliability and validity. Psychological Reports, 67(1), 27-34. https://psycnet.apa.org/record/1991-03096-001 https://doi.org/10.2466/PR0.67.5.27-34 [DOI:10.2466/pr0.1990.67.1.27]
11. Erci, B. (2008). Meaning in life for patients with cancer: validation of the Life Attitude Profile‐Revised Scale. Journal of advanced nursing, 62 (6), 704-711. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04658.x] [PMID]
12. Forman, E.M., & Herbert, J.D. (2009). New directions in cognitive behavior therapy; acceptance based therapies. In: O'Donohue WT, Fisher JE. General Principles and empirically supported techniques of cognitive behavior therapy. New Jersy: Wiley & Sons. https://www.academia.edu/13771758
13. Gheisari. Z., Sahebdel, H., Ebrahimpour, M. (2021). Effectiveness of Motivational Psychotherapy on High-Risk Behaviors (Violence and Sexual Behavior) of Students. Pajouhan Sci J; 19 (3):27-33. http://dx.doi.org/10.61186/psj.19.3.27 [DOI:10.61186/psj.19.3.27]
14. Goodarzi, K., Sohrabi, F., & Farrokhi, N. (2013). The Interactive Effectiveness of Spiritual Intelligence and Life Skills Training on Improving Attitudes of Students to Life Skills. The Journal of Modern Thoughts in Education, 7(4), 76-63. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20081138.1391.7.4.5.1
15. Hashemi Shekofteh, S., Vardezayedeh, S., Sofi, S., Siyavash, B. (2020). Forgiveness Teaching on Happiness and Attitude to the Life of Parentless or Poorly Parented Adolescent. MEJDS; 10:83-83. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222840.1399.10.0.107.6
16. Hayes, S.C., Pistorello, J., Levin, M.E. (2011). Acceptance and commitment therapy as a unified model of behavior change. The Counseling Psychologist, 40 (7):976-1002. [DOI:10.1177/0011000012460836]
17. Kasir, S., & Sanobari, A. (2018). The effectiveness of life skills' training according to the health organization on attitude of student teachers towards life. The 6th scientific-research conference of educational sciences and psychology of social and cultural damages. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222840.1399.10.0.107.6
18. Kim, I.S., & Lee, J.W. (2019). Effects of acceptance commitment therapy based recovery enhancement program on psychological flexibility, recovery attitude, and quality of life for inpatients with mental illness. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 28 (1), 79-90. [DOI:10.12934/jkpmhn.2019.28.1.79]
19. Larni, M., Setudeh, N., Jahan, F., & Asadzadeh, H. (2021). The effectiveness of life skills' training on high-risk behaviors and pathological symptoms of female students. Management Studies on Police Training, 14 (53), 11-32. https://www.sid.ir/paper/951806/fa
20. Ivanova, E., Lindner, P., Ly, K. H., Dahlin, M., Vernmark, K., Andersson, G., & Carlbring, P. (2016). Guided and unguided Acceptance and Commitment Therapy for social anxiety disorder and/or panic disorder provided via the Internet and a smartphone application: A randomized controlled trial. Journal of anxiety disorders, 44, 27-35. [DOI:10.1016/j.janxdis.2016.09.012] [PMID]
21. Larni, M., Sotoudeh, N., Jahan, F., Asadzadeh, H. (2021). The effectiveness of life skills training on high-risk behaviors and morbid symptoms of female students, Journal of Management on Police Training, 14(1), 11-32. https://www.sid.ir/paper/951806/fa
22. Maleki Falah, S. (2020). The effectiveness of life skills' training on the variables of self-esteem, self-efficacy and attitude to life of the female's high schoolers in Baharestan city. Master's Thesis. Islamic Azad University, Mallard branch. Faculty of Humanities. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/ba64289616213c435ccba38b31187bf8
23. Mohammadkhani, Sh. (2015). Psychosocial empowerment of students in school (life skills' training to promote health and prevent risky behaviors). United Nations Anti-Drug and Crime Office in Iran. Tehran. https://drmohammadkhani.com/
24. Narooi, Z.S., & Karazee, F. (2015). Investigating the relationship among personality traits, decision-making styles, and attitude to life (Zahedan branch of Islamic Azad University as case study in Iran). Mediterranean Journal of Social Sciences, 6 (6 S6), 311. http://dx.doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n6s6p311 [DOI:10.5901/mjss.2015.v6n6s6p311]
25. Qaysari, Z., Sahibdel, H., & Ibrahimpour, M. (2021). Investigating the effectiveness of motivational psychotherapy on high-risk behaviors (sexual behavior, violence) of students. Scientific journal of researchers, volume 19 (3), 27-33. http://dx.doi.org/10.61186/psj.19.3.27 [DOI:10.61186/psj.19.3.27]
26. Rahimi, A., khorramabadi, Y., Navabi, Y., Moein, R. (2016). Study of the effects of life skill education on the reduction of dangerous behaviors among at-risk high school male students. Pajouhan Sci J; 15 (1):43-51. http://dx.doi.org/10.21859/psj-15016
27. Richardson Gibson, L. M., & Parker, V. (2003). Inner resources as predictors of psychological well-being in middle-income African American breast cancer survivors. Cancer Control, 10 (5_suppl), 52-59. http://dx.doi.org/10.1177/107327480301005s08 [DOI:10.1177/107327480301005s08] [PMID]
28. Riker-Coleman, E. B. (2005). "Positions of importance and responsibility": American four-star military leaders in a changing world, 1968-2000. The University of North Carolina at Chapel Hill. https://history.unc.edu/wp-content/uploads/sites/804/2017/08/newsletter-2006-1-column.pdf
29. Sewart, A.R., Niles, A.N., Burklund, L.J., Saxbe, D.E., Lieberman, M.D., & Craske, M.G. (2019). Examining positive and negative affect as outcomes and moderators of cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy for social anxiety disorder. Behavior therapy, 50 (6), 1112-1124. [DOI:10.1016/j.beth.2019.07.001] [PMID] []
30. Stavrova, O., Pronk, T., & Kokkoris, M.D. (2020). Finding meaning in self-control: The effect of self-control on the perception of meaning in life. Self and Identity, 19 (2), 201-218. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/15298868.2018.1558107 [DOI:10.1080/15298868.2018.1558107]
31. Yuen, E.K., Goetter, E.M., Stasio, M.J., Ash, P., Mansour, B., McNally, E.,... & Watkins, J. (2019). A pilot of acceptance and commitment therapy for public speaking anxiety delivered with group videoconferencing and virtual reality exposure. Journal of Contextual Behavioral Science, 12, 47-54. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jcbs.2019.01.006 [DOI:10.1016/j.jcbs.2019.01.006]
32. Zainol, A.H., Ismail, A.F., Taib, F., & Norsa'adah, B. (2020). Treatment adherence, knowledge, attitude and quality of life of adolescents with asthma in northeastern Malaysia. Bangladesh Journal of Medical Science, 19 (1), 73-82. http://dx.doi.org/10.3329/bjms.v19i1.43875 [DOI:10.3329/bjms.v19i1.43875]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)