پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1403(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 2070-2045 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hozhabriannazari M, salimibajestani H, esmaili M, naeimi E. (2024). Presenting a conceptual model of the human as an agent based on the lived experience of successful youth labor: A grounded theory study. Journal of Psychological Science. 23(141), 2045-2070. doi:10.52547/JPS.23.141.2045
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2313-fa.html
هژبریان نظری مریم، سلیمی بجستانی حسین، اسمعیلی معصومه، نعیمی ابراهیم. ارائه الگوی مفهومی انسان عامل مبتنی بر تجربه زیسته نوجوانان کار موفق: یک پژوهش داده بنیاد مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :2070-2045 10.52547/JPS.23.141.2045

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2313-fa.html


دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، nazariiii60@gmail.com
چکیده:   (238 مشاهده)
زمینه: پدیده کودکان و نوجوانان کار مسئله‌ای زیستی، روانی و اجتماعی است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران به نگرانی جدی تبدیل شده است. بااین‌حال، غالب پژوهش‌های انجام شده با نگاه مددکاری اجتماعی و در حوزه توصیف و آسیب‌شناسی بوده است و مطالعه‌ای بر توانمندسازی این گروه به‌منظور غلبه بر محدودیت‌های محیطی نپرداخته است. باتوجه‌به جمعیت فزآینده و آسیب‌های متعدد فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان کار، انجام پژوهش‌هایی که منجر به توانمندسازی این افراد شود، ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی انسان عامل بر اساس تجارب زیسته نوجوانان کار بود.
روش: رویکرد مورد مطالعه در این پژوهش، رویکرد کیفی و روش داده‌بنیاد بود. جامعه مورد مطالعه شامل 15 نفر از نوجوانان کار موفق ساکن شهر تهران در سال 1402 بودندکه بصورت هدفمند، با مراجعه به مرکز طلوع بی‌نشان‌ها، موسسه مهر و ماه و کلینیک مددکاری آل­یاسین انتخاب و پس از کسب رضایت و تمایل به شرکت در پژوهش، وارد پژوهش شدند. با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، داده‌ها جمع‌آوری گردید و به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش اشتراوس و کوربین استفاده شد.
یافته ‌ها: تحلیل حاصل از داده‌های مصاحبه به‌صورت کلی در هفت محور سرمایه‌های درونی، شرایط نابسامان محیطی، سیستم حمایتی، تجارب یادگیری، راهبردهای انسان‌گرایانه، طراحی مثبت و عاملانه زندگی و رشد همه‌جانبه و یکپارچه دسته‌بندی شد و نهایتاً الگوی مفهومی انسان عامل بر اساس کدهای به‌دست‌آمده ترسیم شد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصله ضمن افزایش بینش نسبت به مؤلفه‌های الگوی انسان عامل زمینه‌های ایجاد آن، می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌های بعدی و نیز طراحی برنامه‌های آموزشی و درمانی باهدف ارتقای توانمندی روانشناختی نوجوانان کار شود. بنابراین گروه ­های اصلی که با این نوجوانان در ارتباط هستند، مانند مشاوران بهزیستی، آموزش­ های بیشتری درباره مفهوم عاملیت و مؤلفه­ های آن داشته باشند. همچنین با توجه به اهمیت حمایت محیطی، افزایش حمایت ­های مالی و عاطفی سازمان­ ها کمک شایانی به تغییر شرایط این افراد خواهد کرد.
متن کامل [PDF 1257 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/18 | پذیرش: 1402/12/23 | انتشار: 1403/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)