پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 177-161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bavar F, Mohammadzadeh Ebrahimi A, Mafakheri A. (2024). Structural relationship of the parent’s emotional intelligence and child social skills with mediating role of parent-child relationship. Journal of Psychological Science. 23(141), 161-177. doi:10.52547/JPS.23.141.2205
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2318-fa.html
باور فاطمه، محمدزاده ابراهیمی علی، مفاخری عبدالله. روابط ساختاری هوش هیجانی والد و مهارت های اجتماعی کودک با نقش میانجی گر ارتباط والد-کودک مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :177-161 10.52547/JPS.23.141.2205

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2318-fa.html


دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. ، A.mohammadzadeh@ub.ac.ir
چکیده:   (852 مشاهده)
 زمینه: بررسی سابقه پژوهشی حاکی از رابطه میان هوش هیجانی و مهارت ­های اجتماعی فرزندان است اما پژوهش­ های اندکی به بررسی رابطه هوش هیجانی والدین و مهارت اجتماعی فرزندان در سنین کودکی پرداخته ­اند و نیز در زمینه بررسی نقش میانجی ­گری رابطه والد-کودک در این رابطه خلاء پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ­گر رابطه والد-کودک در رابطه هوش هیجانی والد با مهارت ­های اجتماعی کودک انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری تمامی کودکان 4 تا 7 ساله شهر بجنورد در سال 1400-1401 بودند که از بین آن ­ها 210 نفر به روش نمونه­ گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه مهارت ­های اجتماعی کودکان (ماتسون، 1983)، هوش هیجانی (شرینگ، 1996) و رابطه والد-کودک (پیانتا، 1994) جمع آوری شد. برازندگی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل ­یابی معادلات ساختاری و بهره ­گیری از نرم ­افزار AMOS نسخه 24 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد شاخص ­های برازندگی مدل پیشنهادی در حد بسنده و قابل ­قبولی قرار دارند. ارزیابی روابط میانجی با استفاده از روش بوت استراپ نشان داد هوش هیجانی والدین از طریق رابطه والد-کودک، بر مهارت­ های اجتماعی فرزند اثر مثبت غیرمستقیم و معنی‌دار دارد (0/000 =p، 0/43 =β). اما، اثر مستقیم هوش هیجانی والدین بر مهارت ­های اجتماعی فرزند در حضور متغیر میانجی معنی‌دار نبود (0/532 =p، 0/07 =β). از این رو، نوع رابطه میانجی حاصله از مدل مطالعه حاضر از نوع میانجی­ گر کامل بود.
نتیجه ‌گیری: با توجه به این نتایج، هوش هیجانی والدین از طریق بهبود رابطه والد-کودک می ­تواند به افزایش مهارت ­های اجتماعی کودکان بیانجامد و نیز اصلاح سبک ارتباطی والدین با فرزندان و کاهش تعارضات در رابطه می­تواند در بهبود مهارت­ های اجتماعی کودکان نقش داشته باشد.
متن کامل [PDF 1373 kb]   (397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1402/12/25 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)