پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 140 - ( پاییز 1403(آبان)، 1403 )                   جلد 23 شماره 140 صفحات 33-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goli Rostami H, Pournagash Motlaq Tehrani S, Yariari F, Afrooz G. (2024). The effect of family-oriented neuropsychological training interventions on marital incompatibilities and cognitive-emotional regulation of married clients addicted to drugs. Journal of Psychological Science. 23(140), 17-33. doi:10.52547/JPS.23.140.1791
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2325-fa.html
گلی رستمی هانیه، پورنقاش مطلق تهرانی سعید، یاریاری فریدون، افروز غلامعلی. تأثیر مداخلات آموزش عصب روانشناختی خانواده محور بر ناسازگاری‌های زناشویی و نظم‌جویی شناختی-هیجانی مراجعین متأهل وابسته به مواد مخدر مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (140) :33-17 10.52547/JPS.23.140.1791

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2325-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، spnaghash@ut.ac.ir
چکیده:   (346 مشاهده)
زمینه: یکی از مشکلات رایج در خانواده معتادان، ناسازگاری زناشویی و نظم‌جویی شناختی-هیجانی است. یکی از درمان های مؤثر برای ناسازگاری زناشویی و نظم‌جویی شناختی-هیجانی، آموزش عصب روانشناختی خانواده محور است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مداخلات آموزش عصب روانشناختی خانواده محور بر ناسازگاری‌های زناشویی و نظم­جویی شناختی-هیجانی مراجعین متأهل وابسته به مواد مخدر بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی مراجعان مرد متأهل وابسته به مواد مخدر بستری در بخش اعصاب و روان بیمارستان کوثر سمنان در فاصله زمانی سال 1401 تا 1402 بودند، که با درنظر گرفتن ملاک‌های ورود و خروج و روش در دسترس تعداد 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد ناسازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) و نظم جویی شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار ) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر) با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 و EXCEL انجام شد (05/0 >p).
یافته‌ها: مداخلات آموزش عصب روانشناختی خانواده محور بر ناسازگاری‌های زناشویی و نظم­جویی شناختی-هیجانی مراجعین متأهل وابسته به مواد مخدر تأثیر دارد (05/0 >p).
نتیجه‌گیری: نتایج نشانگر اهمیت بخشیدن به آموزش‌های مبتنی بر علوم روانشناختی و عصب‌شناسی در حوزه خانواده و ارتقاء ارتباطات زناشویی و مهارت‌های نظم‌جویی شناختی-هیجانی در این گروه از افراد می‌باشد. این مداخلات نه تنها به بهبود روابط خانوادگی و زناشویی کمک می‌کنند بلکه به افزایش توانایی‌های مقابله با مشکلات مرتبط با وابستگی به مواد مخدر نیز کمک می‌نمایند.
متن کامل [PDF 1260 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/27 | پذیرش: 1403/7/1 | انتشار: 1403/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)