پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 102-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadiori A, Rezaei S, Sharifi Daramadi P, Asgari M. (2024). Designing a sensory, motor, and cognitive intervention program and assessing its effectiveness on the neuropsychological profile of children with high-functioning autism. Journal of Psychological Science. 23(141), 89-102. doi:10.52547/JPS.23.141.2133
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2326-fa.html
بهادری اعظم، رضایی سعید، شریفی درآمدی پرویز، عسگری محمد. طراحی برنامه مداخله‌ای حسی، حرکتی و شناختی و اثربخشی آن بر نیمرخ عصب روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :102-89 10.52547/JPS.23.141.2133

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2326-fa.html


دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، azbahadori@yahoo.com
چکیده:   (713 مشاهده)
زمینه: کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالادر نیمرخ عصب ­روانشناختی دچار نارسایی هستند. در این میان برنامه جامعی که جنبه های حسی، حرکتی و شناختی را پوشش داده باشد، می­تواند نیمرخ عصب­ روانشناختی آن‌ها را بهبود بخشد که تاکنون چنین برنامه ­ای طراحی نشده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه مداخله ‌ای حسی، حرکتی و شناختی و اثربخشی آن بر نیمرخ عصب ­روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود.
روش: این پژوهش به صورت آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی از نوع طراحی و اعتباریابی برنامه و بخش کمی شامل طرح نیمه ­آزمایشی از نوع گروه گواه نامعادل بود. جامعه بخش کیفی شامل مجموعه آثار منتشر شده و تمامی متخصصان بوده که براساس کلیدوازه ­ها محتوا انتخاب و تحلیل محتوا انجام شد و برای اعتباریابی برنامه 10 متخصص به صورت هدفمند انتخاب شد. جامعه آماری بخش کمی شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا مراکز توانبخشی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. 20 آزمودنی، به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش (هرگروه 10 نفر) جای ­دهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عصب­  روانشناختی کانرز، 2004 ) بود. گروه آزمایش در 12 جلسه 40 دقیقه­ای برنامه مداخله ­ای را دریافت کرد. داده­ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک ­متغیری با استفاده از نسخه 26 نرم ­افزار SPSS تحلیل شد.
یافته­ ها: برنامه مداخله‌ای حسی، حرکتی و شناختی موجب بهبود نیمرخ عصب­ روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در مؤلفه سرعت پردازش (۰1/0 >P)، کارکردهای اجرایی (۰۵/0 >P) و حافظه (۰۵/0 >P) شده است.
نتیجه‌گیری: مداخله طراحی شده در این پژوهش به عنوان یک مداخله چند بعدی که همزمان جنبه ­های حسی، حرکتی و شناختی را در برمی ­گیرد، می ­تواند نیمرخ عصب ­ روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا را بهبود بخشد.
متن کامل [PDF 1120 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/27 | پذیرش: 1402/12/29 | انتشار: 1403/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)