دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، hashemiankianoosh@gmail.com
چکیده: (348 مشاهده)
زمینه: قلدری در سراسر جهان به عنوان یک مشکل عمومی شایع و به عنوان پردامنه ترین چالش در مدارس شناخته شده است. این پدیده موجب سازگاری اجتماعی پایین و مشکلات بین فردی در دانشآموزان و بخصوص دختران میگردد. در مطالعات مختلف اثربخشی آموزش های گوناگون بر قلدری بررسی شده است ولی تاکنون به بررسی مقایسهای میان آموزش آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر قلدری نوجوانان دختر پرداخته نشده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر قلدری نوجوانان دختر بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان آمل در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه شامل 60 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از مدارس مقطع متوسطه اول شهرستان آمل انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس قلدری ایلی نویز (اسپلاگه و هولت، 2001) بود. دو گروه آزمایش تحت آموزش پروتکل ها (پروتکل آموزش صلح برای نوجوانان در 11 جلسه 60 دقیقه ای و پروتکل آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی برای نوجوانان در 12 جلسه 60 دقیقه ای) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. سپس ابزارهای تحقیق به عنوان پس آزمون اجرا گردید و پس از یک ماه ابزارهای تحقیق به عنوان مرحله پیگیری اجرا گردید.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی باعث کاهش معنادار قلدری در مرحله پس آزمون شده و این اثرگذاری تا مرحله پیگیری پایدار مانده است (05/0 p<).
نتیجه گیری: مقایسه آموزش ها نشان داد که آموزش صلح و یادگیری اجتماعی مشارکتی بر کاهش قلدری دختران اثربخشی بیشتری دارد و می توان این گونه استنباط کرد که آموزش های صلح و یادگیری اجتماعی هیجانی پتانسیل کاهش سطح رفتارهای قلدری در نوجوانان دختر را دارد و متخصصان آموزشی و درمانی می توانند برای ارتقای سطح عملکرد نوجوانان از این آموزش ها استفاده نمایند. بنابراین، برای کاهش قلدری در دانش آموزان دختر می توان از آموزش صلح و آموزش یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1402/9/2 | انتشار: 1402/11/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |