پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 131 - ( زمستان 1402(بهمن)، 1402 )                   جلد 22 شماره 131 صفحات 271-255 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilpour Rezaei B, Hashemian K, Mojtabaei M. (2024). The comparison of efficacy of peace instruction and cooperative social – emotional learning on bullying in female adolescents. Journal of Psychological Science. 22(131), 255-271. doi:10.52547/JPS.22.131.255
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2338-fa.html
جلیل پور رضایی بیتا، هاشمیان کیانوش، مجتبایی مینا. مقایسه اثربخشی آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر قلدری دختران نوجوان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (131) :271-255 10.52547/JPS.22.131.255

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2338-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، hashemiankianoosh@gmail.com
چکیده:   (348 مشاهده)
زمینه: قلدری در سراسر جهان به عنوان یک مشکل عمومی شایع و به عنوان پردامنه ­ترین چالش در مدارس شناخته شده است. این پدیده موجب سازگاری اجتماعی پایین و مشکلات بین ­فردی در دانش­آموزان و بخصوص دختران می­گردد. در مطالعات مختلف اثربخشی آموزش های گوناگون بر قلدری بررسی شده است ولی تاکنون به بررسی مقایسه­ای میان آموزش آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر قلدری نوجوانان دختر پرداخته نشده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر قلدری نوجوانان دختر بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­ آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان آمل در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه شامل 60 نفر بود که با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای تصادفی از مدارس مقطع متوسطه اول شهرستان آمل انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس قلدری ایلی ­نویز (اسپلاگه و هولت، 2001) بود. دو گروه آزمایش تحت آموزش پروتکل ­ها (پروتکل آموزش صلح برای نوجوانان در 11 جلسه 60 دقیقه ­ای و پروتکل آموزش مهارت­های هیجانی-اجتماعی برای نوجوانان در 12 جلسه 60 دقیقه ­ای) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ­ گونه مداخله ­ای دریافت نکرد. سپس ابزارهای تحقیق به عنوان پس ‌آزمون اجرا گردید و پس از یک ماه ابزارهای تحقیق به عنوان مرحله پیگیری اجرا ‌گردید.
یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر نشان داد که آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی باعث کاهش معنادار قلدری در مرحله پس ­آزمون شده و این اثرگذاری تا مرحله پیگیری پایدار مانده است (05/0 p<).
نتیجه‌ گیری: مقایسه آموزش­ ها نشان داد که آموزش صلح و یادگیری اجتماعی مشارکتی بر کاهش قلدری دختران اثربخشی بیشتری دارد و می­ توان این ­گونه استنباط کرد که آموزش­  های صلح و یادگیری اجتماعی هیجانی پتانسیل کاهش سطح رفتارهای قلدری در نوجوانان دختر را دارد و متخصصان آموزشی و درمانی می ­توانند برای ارتقای سطح عملکرد نوجوانان از این آموزش­ ها استفاده نمایند. بنابراین، برای کاهش قلدری در دانش ­آموزان دختر می ­توان از آموزش صلح و آموزش یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1140 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1402/9/2 | انتشار: 1402/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)