پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 136 - ( تابستان 1403(تیر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 136 صفحات 107-91 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri T, Sharifi N, Mirhashemi M. (2024). Modeling academic satisfaction based on the six factors of Hexaco personality with the mediation of motivation to progress in students of Islamic Azad University, Roudhen branch. Journal of Psychological Science. 23(136), 91-107. doi:10.52547/JPS.23.136.837
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2349-fa.html
طاهری تانیا، شریفی نسترن، میر هاشمی مالک. مدل‌یابی رضایت تحصیلی از روی شش‌عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی‌گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (136) :107-91 10.52547/JPS.23.136.837

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2349-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، nastaran_shrf@yahoo.com
چکیده:   (713 مشاهده)
زمینه: مطالعه پیشینه این حوزه نشان داد که تاکنون مطالعه­ای به مدل­یابی رضایت تحصیلی از روی شش عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام نشده است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف مدل‌یابی رضایت تحصیلی از روی شش‌عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی‌گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد.
روش: روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی 315 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترک‌زاده و محترم، 1391) و مقیاس 60 سؤالی هگزاکو (اشتون و لی، 2009) بود.
یافته­ ها: تجزیه و تحلیل داده­ ها با رویکرد مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد مدل رضایت تحصیلی از روی شش‌عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی‌گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان از برازش مطلوبی برخوردار است. تأثیر ابعاد ویژگی شخصیت هگزاکو بر رضایت تحصیلی معنادار است (0/0005 >P)؛ بطوری‌که برای صداقت‌فروتنی 0/341 =β، گشودگی به تجربه 0/426 =β، وظیفه‌شناسی 0/513 =β، برون‌گرایی 0/393 =β، سازگاری 0/420 =β، و برای هیجان‌پذیری 0/392- =β گزارش شد. همچنین، انگیزه پیشرفت بر رضایت رابطه تحصیلی تأثیر دارد (784 =β؛ 0005/0 >P).
نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد بررسی میزان رضایت از تحصیل و انگیزش تحصیلی دانشجویان بتواند شاخصی برای بهبود عملکرد تحصیلی باشد. همچنین، به‌نظر می‌رسد ارزش‌یابی‌ روانی و شخصیتی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها بتواند موجب انتخاب رشته تحصیلی متناسب شده و رضایت تحصیلی بالاتری را ایجاد کند.
متن کامل [PDF 1335 kb]   (533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/29 | پذیرش: 1403/1/30 | انتشار: 1403/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)