استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، nastaran_shrf@yahoo.com
چکیده: (713 مشاهده)
زمینه: مطالعه پیشینه این حوزه نشان داد که تاکنون مطالعهای به مدلیابی رضایت تحصیلی از روی شش عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام نشده است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف مدلیابی رضایت تحصیلی از روی ششعاملی شخصیت هگزاکو با میانجیگری انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد.
روش: روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 315 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترکزاده و محترم، 1391) و مقیاس 60 سؤالی هگزاکو (اشتون و لی، 2009) بود.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد مدل رضایت تحصیلی از روی ششعاملی شخصیت هگزاکو با میانجیگری انگیزه پیشرفت در دانشجویان از برازش مطلوبی برخوردار است. تأثیر ابعاد ویژگی شخصیت هگزاکو بر رضایت تحصیلی معنادار است (0/0005 >P)؛ بطوریکه برای صداقتفروتنی 0/341 =β، گشودگی به تجربه 0/426 =β، وظیفهشناسی 0/513 =β، برونگرایی 0/393 =β، سازگاری 0/420 =β، و برای هیجانپذیری 0/392- =β گزارش شد. همچنین، انگیزه پیشرفت بر رضایت رابطه تحصیلی تأثیر دارد (784 =β؛ 0005/0 >P).
نتیجهگیری: بهنظر میرسد بررسی میزان رضایت از تحصیل و انگیزش تحصیلی دانشجویان بتواند شاخصی برای بهبود عملکرد تحصیلی باشد. همچنین، بهنظر میرسد ارزشیابی روانی و شخصیتی متقاضیان ورود به دانشگاهها بتواند موجب انتخاب رشته تحصیلی متناسب شده و رضایت تحصیلی بالاتری را ایجاد کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/11/29 | پذیرش: 1403/1/30 | انتشار: 1403/3/4
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |