پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 216-199 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi K, Akbarnataj N, Sadeghi J, Mohammadzade R. (2024). Comparison of the efficacy of empowering executive functions and teaching emotion regulation skills on academic anxiety in adolescents. Journal of Psychological Science. 23(141), 199-216. doi:10.52547/JPS.23.141.2243
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2354-fa.html
حافظی خدیجه، اکبرنتاج شوب نبی اله، صادقی جمال، محمدزاده رجبعلی. مقایسه اثربخشی توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارت های نظم جویی هیجان بر اضطراب تحصیلی نوجوانان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :216-199 10.52547/JPS.23.141.2243

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2354-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. ، Akbarnataj@baboliau.ac.ir
چکیده:   (728 مشاهده)
زمینه: اضطراب تحصیلی در نوجوانان موضوع پژوهش­های بسیاری بوده است و اثربخشی آموزش­ها و درمان­های مختلفی تاکنون بر روی این پدیده مورد بررسی قرار گرفته است ولی تاکنون هیچ مطالعه­ ای به بررسی مقایسه­ای اثربخشی توانمندی­ سازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارت­ های نظم ­جویی هیجان بر اضطراب تحصیلی در نوجوانان دختر نپرداخته است.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی وآموزش مهارت­های تنظیم هیجان بر اضطراب تحصیلی نوجوانان مراجعه ­کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل بود.
روش: روش پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه نامعادل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی نوجوانان دختر 15 تا 16 ساله مراجعه­ کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401­ بود. از بین جامعه آماری تعداد 45 نفر به­صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش 15 نفره و یک گروه گواه 15 نفره جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده­ ها از پرسشنامه اضطراب تحصیلی (آلبرت و هابر، 1960) استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی برگرفته از (بارکلی، 1997) در 10 جلسه 60 دقیقه ­ای و خلاصه جلسات آموزش مهارت­های نظم­جویی هیجان برگرفته از گراس (2007) در 10 جلسه 90 دقیقه ­ای بر روی گروه­ های آزمایش انجام شد و برای گروه گواه مداخله­ای صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر در نرم­ افزار SPSS-18 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ‌ها نشان داد که آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارت ­های نظم ­جویی هیجان بر اضطراب تحصیلی اثر دارد. آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی بر اضطراب تحصیلی اثربخش ­تر از آموزش مهارت­ های نظم ­جویی هیجان بود (05/0 >P).
نتیجه‌ گیری: باتوجه به نتایج مبنی بر اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی بر مهارت ‌های اضطراب تحصیلی پیشنهاد می‌ گردد که معلمان با تأکید بر روش تدریس فعال و درگیر کردن دانش ‌آموزان در فعالیت­های درسی و دادن تکالیف چالش ­انگیز به دانش ‌آموزان در جهت ارتقاٌ کارکردهای اجرایی بتوانند اضطراب تحصیلی را تعدیل نمایند.
متن کامل [PDF 1404 kb]   (424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/4 | پذیرش: 1403/2/8 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)