پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 136 - ( تابستان 1403(تیر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 136 صفحات 266-251 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fasahati S, Shirafkan Kopken A, Ghamari M. (2024). The efficacy of reality therapy education on self-efficacy and spouse selection criteria in single students. Journal of Psychological Science. 23(136), 251-266. doi:10.52547/JPS.23.136.251
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2355-fa.html
فصاحتی شیده، شیرافکن کوپکن علی، قمری محمد. اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر خودکارآمدی و ملاک های انتخاب همسر در دانشجویان مجرد مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (136) :266-251 10.52547/JPS.23.136.251

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2355-fa.html


استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه پیام‌نور، سمنان، ایران. ، Dr.alishirafkan49@pnu.ac.ir
چکیده:   (312 مشاهده)
زمینه: باور به توانایی ‌­های ذاتی به معنی ارزش‌­گذاری مجموعه ­ی خاصی از نقاط قوت شناختی است. مطالعات متعددی بیانگر روابط معنادار میان خودکارآمدی و ملاک­های انتخاب همسر هستند و همچنین اثربخشی آموزش­های مختلفی بر خودکارآمدی و ملاک ­های انتخاب همسر در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است ولی تاکنون تأثیر واقعیت درمانی مورد مطالعه پژوهش مستقلی نبوده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر خودکارآمدی و ملاک ­های انتخاب همسر در دانشجویان مجرد بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون، پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مجرد دانشگاه علامه طباطبائی بودکه در سال تحصیلی 1400-99 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد نظر 167 دانشجو به صورت در دسترس انتخاب شد. بدین صورت که از بین تمامی دانشجویان، که به صورت دردسترس انتخاب شدند 86 دختر و 81 پسر پرسشنامه­ ها را تکمیل کردند. پرسشنامه­ها شامل انتظار از ازدواج (جونز و همکاران، 1996) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) بود. تحلیل داده ­ها در نرم­ افزار SPSS ورژن 26 انجام شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد که با کنترل اثر پیش ‌آزمون، مقادیر متغیر خودکارآمدی و ملاک ­های انتخاب همسر در دانشجویان مجرد در پس ‌آزمون مربوط به گروه گواه با گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 >p).
نتیجه‌ گیری: بر اساس نتایج می ­توان استنباط کرد که دوره‌ های واقعیت درمانی به دانشجویان کمک می ‌کنند تا با پذیرش واقعیت ‌ها و تغییر نگرش ‌های نامناسب درباره ازدواج، به بهترین تصمیم‌ ها در این زمینه دست پیدا کنند. آموزش واقعیت درمانی به دانشجویان کمک می ‌کند تا با نگرش ‌های ناسالم و نادرستی که ممکن است در ذهنشان وجود داشته باشد، آشنا شوند و بهترین راهکارهای ممکن را برای مدیریت این نگرش‌ ها پیدا کنند.
متن کامل [PDF 1063 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/4 | پذیرش: 1403/2/7 | انتشار: 1403/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)