پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 1164-1151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razaghi P, TalePasand S, Rahimian Boger E. (2024). The effectiveness of education based on social responsibility on students' self-esteem. Journal of Psychological Science. 23(137), 1151-1164. doi: 10.52547/JPS.23.137.1151
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2365-fa.html
رزاقی پرویز، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحاق. اثربخشی آموزش مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی بر مؤلفه های عزت نفس دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :1164-1151 10.52547/JPS.23.137.1151

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2365-fa.html


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (390 مشاهده)
زمینه: بر اساس پژوهش ­های انجام شده عزت ­نفس در دانش ­آموزان یکی از مؤلفه ­های مهم در عملکرد تحصیلی آن­ هاست. از طرفی اثربخشی آموزش مسئولیت­پذیری اجتماعی نیز بر عملکرد دانش­ آموزان مورد بررسی قرار گرفته است ولی تاکنون مطالعه ­ای به بررسی اثربخشی آموزش مسئولیت ­پذیری اجتماعی بر عزت­نفس دانش ­آموزان نپرداخته است.
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مسئولیت­پذیری اجتماعی بر عزت ­نفس دانش ­آموزان بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه با پیگیری یک ماهه بود. شرکت­ کنندگان دانش آموزان پسر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه ­ای به حجم 34 نفر (17 گروه آزمایش، 17 گروه گواه) با روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. آن­ها به دو گروه آزمایش و گواه به طور تصادفی گمارش شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقه ­ای تحت آموزش مبتنی بر مسئولیت­ پذیری اجتماعی قرار گرفت و گروه گواه آموزش دریافت نکرد. 30 روز پس از مداخله پرسشنامه عزت نفس (کوپراسمیت، 1967) توسط دانش­ آموزان تکمیل شد. برای تحلیل داده­ ها از تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر در نرم­ افزار 24SPSS استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که آموزش مبتنی بر مسئولیت­ پذیری اجتماعی موجب افزایش عزت­ نفس خانوادگی 0/18، تحصیلی 0/37، اجتماعی 0/36 و عمومی 0/16 شد. اثر آموزش مبتنی بر مسئولیت ­پذیری اجتماعی تا مرحله پیگیری پایدار بود (0/05p<).
نتیجه‌گیری: عزت­ نفس و اثر­های جانبی آن تابع مسئولیت ­پذیر شدن دانش­آموزان در بعد اجتماعی است. براساس یافته­های این مطالعه برای بهبود عزت ­نفس استفاده از مداخله آموزشی مسئولیت ­پذیری مناسب است و به روانشناسان، میدران مدارس و دست ­اندرکاران حوزه آموزش پیشنهاد می­ گردد از چنین یافته ­های برای ارتقای سطح کیفی آموزش استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1140 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/11 | پذیرش: 1403/2/15 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)