پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 263-249 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolallahzadehrafi M, Hashemian H, Iranpanah Z. (2024). Evaluation of the frequency of knowledge and skills of first grade students about sexual abuse. Journal of Psychological Science. 22(132), 249-263. doi:10.52547/JPS.22.132.249
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2378-fa.html
عبداله زاده رافی مهدی، هاشمیان حمیدرضا، ایران پناه زهرا. بررسی میزان فراوانی آگاهی و مهارت دانش آموزان پایه اول دبستان از آزارگران جنسی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :263-249 10.52547/JPS.22.132.249

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2378-fa.html


دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن. ایران. ، shabanzadeh.mar@gmail.com
چکیده:   (341 مشاهده)
زمینه: سوء استفاده جنسی از کودکان یک مشکل عمده بهداشت عمومی با پیامدهای نامطلوب برای سلامت جسمی، روانی و باروری قربانیان است. بنابراین بررسی مطالعات مبتنی بر افزایش دانش، نگرش و مهارت در کودکان یک ضرورت بنیادی و یک خلاء پژوهشی است که با انجام این مطالعه پوشش داده می ­شود.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی میزان فراوانی آگاهی و مهارت دانش ­آموزان پایه دبستان اول از آزارگرانه جنسی انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­ آموزان سال اول ابتدایی شهر گناباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 82 نفر از دانش ­آموزان پایه اول ابتدایی بود که به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ های پژوهش از پرسشنامه از آزمون «موقعیت چه می­ شود اگر؟» وارتل (1998) استفاده شد. داده ­های جمع ­آوری شده با استفاده از نرم ­افزار SPSS.26 و با استفاده از شاخص­ های توصیفی (فراوانی و درصد) مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که گرچه آگاهی دانش ‌آموزان در زمینه تشخیص کامل لمس مناسب 72 درصد و لمس نامناسب 8/78 درصد به ‌نسبت بالا بود؛ ولی در مهارت ‌های لازم برای پیشگیری از آزاردیدگی جنسی عملکرد آن ‌ها بالا نبود. نتایج نشان داد میزان مهارت گفتن آزار جنسی 8/37 درصد، در مهارت انجام دادن 3/18 درصد، مهارت بیان کردن و گزارش دادن 11 درصد بود.
نتیجه‌ گیری: برنامه ‌ها و استراتژی‌ های پیشگیری چند سطحی، از جمله هدف قرار دادن کودکان با ویژگی ‌های پرخطر، آموزش کودکان خردسال و والدین آن ­ها در مورد پیشگیری از سوء استفاده جنسی از کودکان و بهینه ‌سازی مشارکت والدین، مدرسه، جامعه، و دولت در آموزش جامع جنسی، باید برای کاهش آزار جنسی در کودکان اتخاذ شود.
متن کامل [PDF 991 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/7 | پذیرش: 1402/11/20 | انتشار: 1402/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)