پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 143 - ( زمستان 1403(بهمن)، 1403 )                   جلد 23 شماره 143 صفحات 58-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kia S, Vahedi S, Tahmaseb zadeh sheghlar3 D, Badri Gargari R. (2025). The efficacy of the peace training packagein on verbal, physical and social bullying of students. Journal of Psychological Science. 23(143), 41-58.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2388-fa.html
کیا شعله، واحدی شهرام، طهماسب زاده شیخلار داود، بدری گرگری رحیم. بررسی تأثیر بسته آموزشی صلح بر قلدری کلامی، فیزیکی و اجتماعی دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (143) :58-41

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2388-fa.html


استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، vahedi_sh@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (219 مشاهده)
زمینه: قلدری به‌عنوان یک رفتار پرخاشگرانه خطرات زیادی در مدرسه و جامعه ایجاد کرده است و با توجه ‌به ماهیت آموزش صلح، بررسی تأثیر آن بر مؤلفه‌های قلدری در دانش‌آموزان ابتدایی پسر، برای پر کردن خلأ پژوهشی که تاکنون انجام‌نشده مسئله اصلی پژوهش حاضر است.
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی بسته آموزشی صلح بر قلدری کلامی، فیزیکی و اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی بود.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را تمامی دانش ­آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل داد که 60 نفر با دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه با روش نمونه ­گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع­آوری اطلاعات: پرسشنامه مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (پاردا، 2000) بود. پس از اجرای پیش‌آزمون گروه آزمایش طی 13 جلسه 60 دقیقه ‌ای تحت بسته آموزش صلح بر اساس مؤلفه‌های صلح یونسکو (1999) قرار گرفت. جهت تنظیم جلسات بسته آموزشی از کتب و مقالات مرتبط استفاده شد و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، به‌وسیله تحلیل کوواریانس چند متغیره از طریق نرم­ افزار SPSS نسخه 27 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که میزان قلدری در هر سه مؤلفه (کلامی، فیزیکی و اجتماعی) در گروه آزمایش بعد از مداخله آموزش صلح نسبت به گروه کنترل به با سطح معنی‌داری ۰01/۰ >p کاهش یافت.
نتیجه‌گیری: با توجه ‌به تأثیر معنادار آموزش صلح بر قلدری دانش‌آموزان، متخصصان آموزشی، معلمان، مشاوران در مدارس بخصوص در دوره ابتدایی می‌توانند از این آموزش جهت بهبود رفتار قلدری دانش‌آموزان استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1306 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/26 | پذیرش: 1403/2/29 | انتشار: 1403/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)