پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 143-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadpour H, Haji Alizadeh K, Barghi Irani Z. (2024). Structural equation modeling of parents' communication patterns with mental health in adolescents with the mediation of cognitive emotion regulation and mindfulness. Journal of Psychological Science. 23(139), 125-143. doi:10.52547/JPS.23.139.1669
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2415-fa.html
محمدپور حکیمه، حاجی علیزاده کبری، برقی ایرانی زیبا. تدوین مدل یابی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی والدین با سلامت روان در نوجوانان با میانجی گری نظم جویی شناختی هیجان و ذهن آگاهی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :143-125 10.52547/JPS.23.139.1669

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2415-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران. ، ph_alizadeh@yahoo.com
چکیده:   (365 مشاهده)
زمینه: مطابق با پژوهش ­های گزارش شده الگوهای ارتباطی والدین با نوجوانان در سلامت ­روان آن­ها مؤثر است؛ همچنین بی‌ ثباتی ‌ها، تغییرات هیجانی و سطوح پایین ذهن ­آگاهی نیز با مشکلات مرتبط با سلامت ­روان، اضطراب، افسردگی و سلامت هیجانی در نوجوانان مرتبط است؛ در فرهنگ تربیتی غالب ایران، الگوهای بومی و منطبق با شرایط محلی برای تبیین روابط درون خانوادگی وجود ندارد؛ بنابراین نیاز به ایجاد یک الگوی بومی و مناسب احساس می­شود.
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای الگوهای ارتباطی والدین با سلامت ­روان در نوجوانان با میانجی ­گری نظم ‌جویی شناختی هیجان و ذهن­ آگاهی بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان 14 تا 17 ساله مشغول به تحصیل در پایه ­های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 314 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک، 2004)، پرسشنامه سلامت ­روانی (گلدبرگ، 1979)، پرسشنامه نظم ­جویی شناختی هیجانی (گارنفسکی و کرایج، 2006) و پرسشنامه مهارت ­های ذهن ­آگاهی کنتاکی (بیر و همکاران، 2004) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از همبستگی پیرسون و مدل ­یابی ساختاری در نرم­افزارهای Amos نسخه 24 Spss نسخه 26 استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد که در مسیر مستقیم بین الگوهای ارتباطی والدین و سلامت ­روان (05/0 >P) رابطه معناداری وجود دارد، همچنین در مسیر غیرمستقیم میان الگوهای ارتباطی والدین و نظم ‌جویی شناختی هیجان (05/0 >P) و الگوهای ارتباطی والدین و ذهن آگاهی (05/0 >P) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما رابطه بین نظم ‌جویی شناختی هیجان و سلامت ­روان (05/0 >P) و ذهن­ آگاهی و سلامت روان (05/0>P) رابطه منفی و معنادار برقرار است.
نتیجه‌ گیری: براساس نتایج این مطالعه می­توان استنباط کرد که روابط مناسب در جامعه بر اساس روابط مناسب در خانواده شکل می­گیرد و هر اندازه روابط درون خانواده مناسب ­تر باشد، خانواده و در پی آن جامعه از ثبات و استحکامی بیشتر برخوردار است. با توجه به اهمیت دو متغیر نظم ‌جویی شناختی هیجان و ذهن ­آگاهی در الگوهای ارتباطی والدین و نقش تأثیرگذار آن بر سلامت­ روان نوجوانان، آموزش ها و کارگاه ­هایی که موجب ارتقای سلامت ­روان می­شوند، برای برگزاری در مدارس تدوین گردند.
متن کامل [PDF 1321 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/26 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)