پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 153-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri E, Goodarzi K, Roozbahani M, Kakabraee K. (2024). A comparison of the efficacy of metacognitive therapy, solution-focused therapy and endurance exercises on self-efficacy beliefs of female students with social phobia disorder. Journal of Psychological Science. 23(137), 133-153. doi:10.52547/JPS.23.137.1129
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2420-fa.html
باقری الهه، گودرزی کورش، روزبهانی مهدی، کاکابرایی کیوان. مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی، درمان راه حل محور و تمرینات استقامتی بر باورهای خودکارآمدی دانش آموزان دختر دارای اختلال هراس اجتماعی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :153-133 10.52547/JPS.23.137.1129

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2420-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. ، k.goodarzy@gmail.com
چکیده:   (570 مشاهده)
زمینه: یکی از شایع ­ترین اختلالات که تأثیر منفی بر تمام ابعاد زندگی مبتلایان دارد، هراس اجتماعی است. در دهه ­های اخیر، گرایش به سمت بررسی اثربخشی رویکردهای درمانی جدید در کاهش اختلال هراس اجتماعی نوجوانان افزایش یافته است و پروتکل ­های درمانی چون تمرینات استقامتی، درمان فراشناختی و درمان راه­حل محور مورد بررسی قرار گرفته است که اثربخشی هر یک از این درمان­ها در مطالعات مختلفی به اثبات رسیده است. اما خلاء پژوهشی که وجود دارد، این است که مطالعه­ای به بررسی تفاوت­ های این درمان ­ها نپرداخته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی، درمان راه­ حل محور و تمرینات استقامتی بر باورهای خودکارآمدی دانش آموزان دختر دارای اختلال هراس اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیش­ آزمون پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. از بین دانش­ آموزان دختر مقطع دوم متوسطه نواحی سه­ گانه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 تعداد 60 نفر به عنوان نمونه­ های پژوهش به صورت در دسترس و با توجه به ملاک ­های ورود به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 4 گروه 15 نفری (سه آزمایش و یک گواه) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ­های هراس اجتماعی (کانور، 2000) و باورهای خودکارآمدی عمومی (شرر، 1982) بود. داده­ ها با نرم­افزار SPSS23 و آزمون تحلیل واریانس مختلط تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد هر سه درمان موجب افزایش باورهای خودکارآمدی دانش ­آموزان دارای هراس اجتماعی شد (0/05 >P) و بین سه گروه مداخله درمان فراشناخت، راه­حل محور و تمرینات استقامتی از لحاظ اثربخشی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05 <P).
نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که درمان فراشناخت، راه ­حل محور و تمرینات استقامتی بر باورهای خودکارآمدی مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی مؤثر بوده است، پیشنهاد می‌شود که از این دو شیوه جهت کاهش علائم اضطراب اجتماعی این افراد در راستای زندگی بهینه و رضایت از زندگی و مشکلات دیگر در مراکز مشاوره خصوصی استفاده گردد
متن کامل [PDF 1206 kb]   (467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/31 | پذیرش: 1403/3/31 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)