Kordi E, Shehni Yeilagh M, Maktabi G H, Atash Afroz A. (2024). The effect of teaching prerequisite academic skills writing and reading on academic readiness prerequisite writing and reading skills of slow learner’s preschool children in Ahvaz.
Journal of Psychological Science.
23(141), 267-283. doi:
10.52547/JPS.23.141.267 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2445-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، e.kordi1356@gmail.com
چکیده: (357 مشاهده)
زمینه: اختلال در یادگیری کودکان دیرآموز موجب تأثیر منفی در تحصیل آن ها و مهارت های مرتبط، مانند نوشتن، خواندن، ریاضی می شود. کودکان دیرآموز درک متفاوتی از آنچه میبینند و میشنوند دارند و یادگیری مهارتهای جدید برای آنها دشوار است. علی رغم اینکه این کودکان گروه بزرگی از دانشآموزان را تشکیل میدهند، ولی بهندرت در پژوهشها مورد بررسی قرار گرفتهاند.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای پیشنیاز تحصیلی بر مهارتهای پیشنیاز نوشتن و خواندن کودکان دیرآموز انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری 1 ماهه همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دیرآموز مراکز پیشدبستانی شهر اهواز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، تعداد 40 کودکان دختر و پسر دیرآموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در این پژوهش همچنین از مقیاس تعیین سطح مهارت های پایه و پیش نیاز تحصیلی نوآموزان دیرآموز در دوره پیش دبستان (1396) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ها: یافته های نشان داد آموزش مهارتهای پیش نیاز تحصیلی باعث افزایش مهارت های پیش نیاز نوشتن و خواندن کودکان دیرآموز پیش دبستانی در سطح معناداری 01/0 >p می شود. همچنین، یافته ها نشان داد که در طول زمان و پس از یک دوره پیگیری یک ماهه این اثرات همچنان در سطح معناداری 01/0 >p بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، مهارتهای پیش نیاز نوشتن و خواندن کودکان دیرآموز پیش دبستانی در گروهی که آموزش مهارتهای پیش نیاز تحصیلی را دریافت کرده بودند، به صورت معناداری از گروهی که آموزش مهارتهای پیش نیاز تحصیلی را دریافت نکرده بودند بیشتر بود. بنابراین، باید آموزش مهارتهای پیش نیاز تحصیلی به طور ویژه در دستور کار مراکز پیش دبستانی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/19 | پذیرش: 1403/4/22 | انتشار: 1403/9/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |