پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 283-267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordi E, Shehni Yeilagh M, Maktabi G H, Atash Afroz A. (2024). The effect of teaching prerequisite academic skills writing and reading on academic readiness prerequisite writing and reading skills of slow learner’s preschool children in Ahvaz. Journal of Psychological Science. 23(141), 267-283. doi:10.52547/JPS.23.141.267
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2445-fa.html
کردی احسان، شهنی ییلاق منیجه، مکتبی غلامجسین، آتش افروز عسکر. تأثیر آموزش مهارت‌ های پیش‌نیاز تحصیلی نوشتن و خواندن بر آمادگی تحصیلی مهارت ‌های پیش نیاز نوشتن و خواندن کودکان دیرآموز پیش دبستانی شهر اهواز مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :283-267 10.52547/JPS.23.141.267

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2445-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، e.kordi1356@gmail.com
چکیده:   (357 مشاهده)
زمینه: اختلال در یادگیری کودکان دیرآموز موجب تأثیر منفی در تحصیل آن ‌ها و مهارت ‌های مرتبط، مانند نوشتن، خواندن، ریاضی می ‌شود. کودکان دیرآموز درک متفاوتی از آنچه می‌بینند و می‌شنوند دارند و یادگیری مهارت‌‌های جدید برای آن‌ها دشوار است. علی­ رغم این‌که این کودکان گروه بزرگی از دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند، ولی به­ندرت در پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های پیش‌نیاز تحصیلی بر مهارت‌های پیش­نیاز نوشتن و خواندن کودکان دیرآموز انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی، از نوع پیش ­آزمون-پس ­آزمون و ‌پیگیری 1 ماهه همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دیرآموز مراکز پیش­دبستانی شهر اهواز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با استفاده از روش نمونه‌ گیری تصادفی چند مرحله ‌ای، تعداد 40 کودکان دختر و پسر دیرآموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در این پژوهش همچنین از مقیاس تعیین سطح مهارت­ های پایه و پیش ­نیاز تحصیلی نوآموزان دیرآموز در دوره پیش ­دبستان (1396) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌  های نشان داد آموزش مهارت‌های پیش­ نیاز تحصیلی باعث افزایش مهارت ‌های پیش ­نیاز نوشتن و خواندن کودکان دیرآموز پیش ­دبستانی در سطح معناداری 01/0 >p می ­شود. همچنین، یافته ­ها نشان داد که در طول زمان و پس از یک دوره پیگیری یک ماهه این اثرات همچنان در سطح معناداری 01/0 >p بوده است.
نتیجه‌ گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، مهارت‌های پیش ­نیاز نوشتن و خواندن کودکان دیرآموز پیش­ دبستانی در گروهی که آموزش مهارت‌های پیش ­نیاز تحصیلی را دریافت کرده بودند، به صورت معناداری از گروهی که آموزش مهارت‌های پیش ­نیاز تحصیلی را دریافت نکرده بودند بیشتر بود. بنابراین، باید آموزش مهارت‌های پیش­ نیاز تحصیلی به ­طور ویژه در دستور کار مراکز پیش ­دبستانی قرار گیرد.

متن کامل [PDF 1395 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/19 | پذیرش: 1403/4/22 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)