Ghazaghi L, Kaveani E, Malekian F, Karamafrooz M. (2025). Identifying the Dimensions and Psychological-Environmental Components of attentional Management to Providing a Model in the Executive Regulations of Schools (1400).
Journal of Psychological Science.
24(146), 139-156.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2451-fa.html
قزاقی لیلا، کاویانی الهام، ملکیان فرامرز، کرم افروز محمدجواد. شناسایی ابعاد و مولفههای روانشناختی- محیطی رهبری توجهی جهت ارائۀ الگو در آییننامۀ اجرایی مدارس (1400) مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (146) :156-139
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2451-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول). ، eli.kaveani@gmail.com
چکیده: (364 مشاهده)
زمینه: از آنجا که مدرسه محور آموزشوپرورش بوده، میتوان از الگوی رهبری توجهی، بهسبب ظرفیت روانشناختی، کلگرایانه و تحولگرای آن در مدیریت این سازمان دانش محور نهایت استفاده را برد. بنابراین انجام مطالعه در این زمینه برای مدیران و متولیان سازمان آموزش و پرورش در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفه ضروری بود.
هدف: این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای روانشناختی- محیطی رهبری توجهی در سیاستگذاری آموزشوپرورش ایران انجام شد.
روش: پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اسناد در زمینه علوم تربیتی و آموزش کشور تشکیل میدهد و نمونه آماری آییننامه اجرایی مدارس (1400) بوده است که پرسش این پژوهش بر آن اعمال شده است، سند آییننامه اجرایی مدارس بوده است. دادههای حاصل از کدگذاری به کمک روش تحلیل مضمون (کلارک و براون، 2018) تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از انجام تحلیل مضمون به موارد بسیار زیادی درباره ابعاد و مولفههای روانشناختی- محیطی رهبری توجهی اشارهکردهاند که پس از تحلیل به سه مضمون فراگیر و 14 مضامین سامان دهنده اصلی که شامل تمرکز درون شخصی (فلسفی، فیزکی، معنوی، روانی و عاطفی)، تمرکز بیرونی (فردی، تیمی، اجتماعی و سازمانی) و تمرکز زمانی (حال، آینده، گذشته، آینده میان مدت و آینده کوتاه مدت) طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: از آنجا که این سند مدیر را مهمترین رکن مدرسه میداند چارچوب روانشناختی و محیطی را برای او در مقام مدیر- رهبر در مدرسه فراهم میآورد که بتواند به دیدی روشن به هدایت آموزش و پرورش در مدرسه بپردازد. همچنین باوجود آنکه از منظر رهبری توجهی، سند مورد نظر قابلیتها و ظرفیتهای چشمگیری برای خروج آموزشوپرورش از وضعیت موجود دارد، منتهی نیازمند تمهیداتی است که بتواند هرچه بهتر در عمل واقعیت پیدا کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/24 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/11/15
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |