پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 146 - ( بهار 1404(اردیبهشت)، 1404 )                   جلد 24 شماره 146 صفحات 156-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazaghi L, Kaveani E, Malekian F, Karamafrooz M. (2025). Identifying the Dimensions and Psychological-Environmental Components of attentional Management to Providing a Model in the Executive Regulations of Schools (1400). Journal of Psychological Science. 24(146), 139-156.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2451-fa.html
قزاقی لیلا، کاویانی الهام، ملکیان فرامرز، کرم افروز محمدجواد. شناسایی ابعاد و مولفه‌های روانشناختی- محیطی رهبری توجهی جهت ارائۀ الگو در آیین‌نامۀ اجرایی مدارس (1400) مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (146) :156-139

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2451-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول). ، eli.kaveani@gmail.com
چکیده:   (364 مشاهده)
زمینه: از آنجا که مدرسه محور آموزش‌وپرورش بوده، می­توان از الگوی رهبری توجهی، به‌سبب ظرفیت روانشناختی، کل‌گرایانه و تحول‌گرای آن در مدیریت این سازمان دانش محور نهایت استفاده را برد.  بنابراین انجام مطالعه در این زمینه برای مدیران و متولیان سازمان آموزش و پرورش در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفه ضروری بود.
هدف: این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‌های روانشناختی- محیطی رهبری توجهی در سیاستگذاری آموزش‌وپرورش ایران انجام شد.  
روش: پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اسناد در زمینه علوم تربیتی و آموزش کشور تشکیل می‌دهد و نمونه آماری آیین‌نامه اجرایی مدارس (1400) بوده است که پرسش این پژوهش بر آن اعمال شده است، سند آیین‌نامه اجرایی مدارس بوده است. داده­های حاصل از کدگذاری به کمک روش تحلیل مضمون (کلارک و براون، 2018) تحلیل شد.
یافته­ها: یافته‌های حاصل از انجام تحلیل مضمون به موارد بسیار زیادی درباره ابعاد و مولفه‌های روانشناختی- محیطی رهبری توجهی اشاره‌کرده‌اند که پس از تحلیل به سه مضمون فراگیر و 14 مضامین سامان دهنده اصلی که شامل تمرکز درون شخصی (فلسفی، فیزکی، معنوی، روانی و عاطفی)، تمرکز بیرونی (فردی، تیمی، اجتماعی و سازمانی) و تمرکز زمانی (حال، آینده، گذشته، آینده میان مدت و آینده کوتاه مدت) طبقه‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: از آنجا که این سند مدیر را مهمترین رکن مدرسه می‌داند چارچوب روانشناختی و محیطی را برای او در مقام مدیر- رهبر در مدرسه فراهم می‌آورد که بتواند به دیدی روشن به هدایت آموزش و پرورش در مدرسه بپردازد. همچنین باوجود آنکه از منظر رهبری توجهی، سند مورد نظر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های چشمگیری برای خروج آموزش‌وپرورش از وضعیت موجود دارد، منتهی نیازمند تمهیداتی است که بتواند هرچه بهتر در عمل واقعیت پیدا کند.
متن کامل [PDF 1258 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/24 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/11/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)