پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 329-315 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi S, Shoaa kazemi M, Dabiri S. (2024). Structural equation modeling of the relationship between parent/child conflict and social anxiety in adolescents: The mediating role of emotion regulation. Journal of Psychological Science. 23(137), 315-329. doi:10.52547/JPS.23.137.315
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2455-fa.html
یوسفی سارا، شعاع کاظمی مهرانگیز، دبیری سولماز. مدل سازی معادلات ساختاری رابطه تعارض والد/فرزند با اضطراب اجتماعی در نوجوانان: نقش میانجی گر تنظیم هیجانی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :329-315 10.52547/JPS.23.137.315

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2455-fa.html


دانشیار، گروه آموزشی مطالعات زنان و خانواده، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران. ایران. ، M.shkazemi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (520 مشاهده)
زمینه: یکی از عوامل خانوادگی که روانشناسان در شکل ­ گیری مشکلات رفتاری نوجوانان به آن اهمیت می ­دهند، تعارض رابطه والدین با نوجوانان است که قادر است بستری برای اضطراب اجتماعی نوجوانان فراهم کند. از طرفی پژوهش ­ها نشان داده ­‌ است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در تنظیم هیجان دچار مشکل هستند. لذا باتوجه به اهمیت دوره نوجوانی و نقش مخرب اضطراب اجتماعی، بررسی رابطه این دو متغیر با میانجی­ گری تنظیم هیجانی ضروری به‌نظر می‌ رسد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل ­سازی معادلات ساختاری رابطه تعارض والد/فرزند با اضطراب اجتماعی در نوجوانان با میانجی­ گری تنظیم هیجانی انجام شد.
روش: پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدل ‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان دختر و پسر، در دامنه سنی 14 تا 17 سال ساکن شهر تهران بود. نمونه‌ گیری به روش خوشه ‌ای تصادفی انجام شد. از بین هر یک از مناطق شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران، مناطق آموزش و پرورش 1، 19، 13، 5، 8 به ‌صورت تصادفی انتخاب شد. از هر منطقه، یک دبیرستان و از هر دبیرستان، 3 کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند. تعداد نمونه آماری 449 نفر بودند. برای جمع‌ آوری داده‌ها از مقیاس ‌های اضطراب ‌اجتماعی نوجوانان (پاکلک، 2004)، تعارض والد-فرزند (مارک و همکاران، 1983) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003) استفاده شد. تحلیل داده ‌ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری صورت پذیرفت و با استفاده از نرم ­افزار AMOS 26.0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: یافته‌ ها نشان داد، مدل ساختاری رابطه تعارض والد/فرزند و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با میانجی­ گری تنظیم هیجانی با داده‌ ها برازش دارد. همچنین ضریب مسیر بین راهبرد سرکوبی تنظیم هیجان (0/001 =P،0/441 =β) با اضطراب اجتماعی مثبت و ضریب مسیر بین راهبرد ارزیابی مجدد تنظیم هیجان (0/001 =P،0/395- =β) با اضطراب اجتماعی منفی و معنادار بود. ضریب مسیرکل بین تعارض والد/ فرزند و اضطراب اجتماعی (0/001 =P،0/449 =β) نیز مثبت و معنادار بود. براساس نتایج به دست آمده، کاهش تعارض والد/ فرزند هم به ‌صورت مستقیم و هم به ‌صورت غیرمستقیم با اثرگذاری تنظیم هیجان، در کاهش اضطراب اجتماعی نوجوانان نقش مؤثری دارند.
نتیجه ‌گیری: نتایج نشان داد تعارض فرزند با والدین، با اثرات نامطلوب هیجانی که به ‌دنبال دارد، قادر است زمینه را برای بروز اضطراب و آشفتگی ­های روانی فراهم ‌سازد. لذا در جهت کاهش اضطراب اجتماعی نوجوانان پیشنهاد می ‌شود مدارس با برگزاری دوره ‌های آموزشی برای والدین و دانش ‌آموزان، در جهت ارتقاء مهارت ‌های ارتباطی آن ­ها گام بردارند.
متن کامل [PDF 1077 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/27 | پذیرش: 1403/4/24 | انتشار: 1403/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)