پیام خود را بنویسید
زمستان 1403(بهمن)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. ، askarian.mahnaz@gmail.com
چکیده:   (29 مشاهده)
زمینه: ارزیابی شناختی فرآیندی است که به سنجش و اندازه­گیری توانایی ذهنی و عملکرد شناختی می ‌پردازد و به کمک آن می ‌توان به شناسایی نقاط قوت و ضعف، ارزیابی پیشرفت، شناسایی دانش ‌آموزان با نیازهای ویژه و ارائه بازخورد به دانش‌ آموزان پرداخت. فقدان نسخۀ کوتاه کامپیوتری فارسی آزمون شناختی از مهم ‌ترین دلایل انجام پژوهش حاضر است.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، توسعه و بررسی ویژگی‌ های روان‌ سنجی مقیاس کوتاه کامپیوتری ارزیابی شناختی دانش‌ آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر با روش توصیفی-پیمایشی، از نوع اعتباریابی آزمون انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌ آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. نمونه پژوهش تعداد 300 نفر از دانش ‌آموزان مقطع متوسطه اول بودند که به‌ صورت تصادفی خوشه ‌ای انتخاب‌ شدند. از روش‌های تحلیل عاملی خطی، همسانی درونی، روایی ملاکی و همبستگی پیرسون استفاده شد و با کمک برنامه­ نویسی، این ارزیابی تبدیل به یک اپلیکیشن سنجش شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ ها از نرم ‌افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌های به ‌دست ‌آمده از تحلیل عامل غیرخطی با نرم‌افزار  NOHARM نشان داد که مؤلفه ‌های شناختی از پنج عامل دانش، استدلال سیال، حافظه فعال، پردازش دیداری فضایی و حافظه کمی تشکیل‌ شده است. نتایج KR20 همسانی کل را در سه ردۀ سنی 13 تا 15 تأیید کرد. به‌ منظور بررسی روایی آزمون، از روش روایی ملاکی به شیوه هم ‌زمان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون استفاده‌ شد که در هر ردۀ سنی، ضریب همبستگی بالای 0/58 را نشان داد (0/01 P<). به‌ منظور بررسی روایی آزمون از روش روایی محتوایی با استفاده ازنظر متخصصان استفاده شد که مقدار 0/79 به دست آمد. ضریب پایایی کل آزمون در هر سه گروه سنی، بین 0/73 تا 0/80 به دست آمد.
نتیجه ‌گیری: باتوجه به یافته ‌ها، ابزار محقق ساخته ارزیابی شناختی در بین دانش ‌آموزان مقطع متوسطه اول از خصوصیات روان‌ سنجی قابل قبولی برخوردار و برای دانش ‌آموزان این دورۀ قابل استفاده است.
متن کامل [PDF 1433 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/25 | پذیرش: 1403/5/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)