پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 160-139 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khavari Khorasani R, Ghamari M, Amiri Majd M. (2024). Comparing the efficacy of solution-focused kids’ skills training and friends program training on anxiety and resilience in children. Journal of Psychological Science. 23(141), 139-160. doi:10.52547/JPS.23.141.2183
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2517-fa.html
خاوری خراسانی رویا، قمری محمد، امیری مجد مجتبی. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌‌آموزی کودک راه‌حل‌محور و برنامه فرندز بر اضطراب و تاب‌آوری کودکان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :160-139 10.52547/JPS.23.141.2183

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2517-fa.html


استاد، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، mo.ghamari@iau.ac.ir
چکیده:   (824 مشاهده)
زمینه: افزایش تاب‌ آوری در کودکان کمک می ‌کند تا اضطراب کمتری را در دوران کودکی و متعاقب آن در دوران بزرگسالی تجربه کنند. اضطراب باعث کاهش توانایی‌ های شناختی، افت سلامت و حتی تغییر سبک زندگی کودکان شود. برنامه‌ های درمانی متعددی برای بهسازی، پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی کودکان تدوین شده ‌اند که برنامه فرندز و روش مهارت‌ آموزی کودک راه ‌حل ‌محور از آن جمله هستند. پژوهش‌ هایی که اثربخشی برنامه فرندز را بر بهبود تاب ‌آوری بسنجند اندک هستند و پژوهشی که تأثیر آموزش روش مهارت ‌آموزی کودک راه ‌حل محور را بر اضطراب و تاب ‌آوری بسنجد نیز یافت نشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش روش مهارت‌‌آموزی کودک راه‌ حل‌ محور و برنامه فرندز، بر اضطراب و تاب‌ آوری کودکان انجام شد.
روش: طرح پژوهش، شبه ­آزمایشی از نوع پیش­ آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌ آموزان دختر دوره دوم ابتدایی مدارس منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند، 45 دانش‌ آموزان، با توجه به ملاک ‌های ورود به عنوان نمونۀ آماری مطالعۀ حاضر انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (در هر گروه، 15 دانش‌ آموز) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ­ها، پرسشنامه ‌های اضطراب کودکان (اسپنس، 1997) و توانمندی اجتماعی-هیجانی و تاب‌ آوری (مرل، 2010) بود. برنامه فرندز (بارت، 1991) و روش مهارت‌‌آموزی کودک راه­ حل­ محور (فورمن، 1990)، به صورت جداگانه طی 10 جلسه 60 دقیقه‌ ای در گروه‌ های آزمایش اجرا شدند ولی گروه گواه، مداخله ‌ای دریافت نکرد. داده‌ ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بن‌فرونی، بوسیله نرم ‌افزار SPSS21 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج تحلیل و تحلیل داده ‌ها نشان داد که روش مهارت‌‌آموزی کودک راه‌ حل ‌محور و برنامه فرندز، تأثیرات معناداری بر کاهش اضطراب و افزایش تاب ‌آوری دانش ‌آموزان داشتند و برنامه فرندز در کاهش اضطراب، به طور معناداری مؤثرتر بود (05/0 >P) و نتایج پس از دو ماه پیگیری همچنان ادامه داشته ‌اند (05/0 >P).
نتیجه‌ گیری: با توجه به نتایج به‌ دست آمده، به نظر می ‌رسد با آموزش روش مهارت‌‌آموزی کودک راه‌ حل ‌محور و برنامه فرندز در مقطع دبستان، می ‌توان در کودکان، به صورتی پایدار، اضطراب را کاهش و تاب ‌آوری را افزایش داد.
متن کامل [PDF 1425 kb]   (497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/6 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)