پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 145 - ( بهار 1404(فروردین)، 1404 )                   جلد 24 شماره 145 صفحات 137-119 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Karimi M, talepasand S, Rahimian Bogar I. (2025). The effectiveness of positivity training on students' cognitive flexibility and resilience. Journal of Psychological Science. 24(145), 119-137. doi:10.52547/JPS.24.145.119
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2587-fa.html
محمدکریمی محسن، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحاق. اثربخشی آموزش مثبت نگری بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (145) :137-119 10.52547/JPS.24.145.119

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2587-fa.html


استاد تمام، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (2617 مشاهده)
زمینه: نوجوانی با مخاطرات ویژه دوران بلوغ و بحران­های اجتماعی، می ­تواند زمینه را برای بروز و یا تشدید مشکلات روانشناختی فراهم سازد؛ از آنجایی که این دوران مرحله ­ای حساس و سرنوشت­ ساز است، بهره­ گیری از رویکردهای آموزشی و درمانی در جهت افزایش سطح انعطاف ­پذیری و تاب ­آوری در برابر مشکلات اهمیتی ویژه­ای دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت­ نگری بر انعطاف­ پذیری شناختی و تاب ­آوری دانش ­آموزان انجام شد.
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی از نظر روش نیمه آزمایشی از سری طرح ­های پیش ­آزمون، پس­آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان دختر پایه یازدهم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش 42 نفر از دانش­ آموزان دختر پایه یازدهم شهر تهران بود که به روش نمونه ­گیری تصادفی چند مرحله ­ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. داده ­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه انعطاف ­پذیری شناختی (دنیس و وندروال،2010) و تاب ­آوری (کانر و دیویدسون، 2003) در سه مرحله پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری جمع ­آوری شد. گروه آزمایشی 14 جلسه 90 دقیقه ­ای آموزش مثبت­  نگری مبتنی بر برنامه آموزشی (رشید، 2014) به گروه آزمایشی ارائه شد و گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. داده­های پژوهش با استفاده از نرم ­افزار SPSS.27 و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش مثبت ­نگری بر انعطاف­پذیری و تاب ­آوری دانش ­آموزان مؤثر است (05/0 >P). همچنین، نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیش ­آزمون و پس ­آزمون گروه آزمایشی و گواه در نمرات انعطاف ­پذیری و تاب ­آوری تفاوت وجود دارد و اثر مداخله در مرحله پیگیری حفظ شد.
نتیجه‌ گیری: با توجه به این نتایج می ­توان از آموزش مثبت ­نگری به عنوان یک مداخله مبتنی بر شواهد در جهت بهبود انعطاف ­پذیری و تاب ­آوری روانشناختی دانش ­آموز در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش ­آموزان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1307 kb]   (1578 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/10 | پذیرش: 1403/8/12 | انتشار: 1403/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)