پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 146 - ( بهار 1404(اردیبهشت)، 1404 )                   جلد 24 شماره 146 صفحات 302-281 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadpour A, khosropour F. (2025). Predicting Career Decision-Making Self-Efficacy Based on Multiple Intelligences and Skills Belief Considering the Moderating Role of Academic Level among Students of Shahid Bahonar University of Kerman. Journal of Psychological Science. 24(146), 281-302.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2729-fa.html
احمدپور آزاده، خسروپور فرشید. نقش تعدیل گر دوره تحصیلی در رابطه خودکارآمدی انتخاب شغل با هوش های چندگانه و اطمینان به مهارت‌ها در دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (146) :302-281

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2729-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران. ، az_ahmadpour@yahoo.com
چکیده:   (403 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی بر اساس هوش چندگانه و باور به مهارت‌ها با توجه به نقش تعدیل‌کننده دوره تحصیلی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 14137 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی 636  نفر انتخاب و به پرسشنامه­های خودکارآمدی تصمیم­گیری مسیر شغلی (بتز و همکاران، 1996)، هوش­های چندگانه (گاردنر، 2002) و باور به مهارت‌ها (بتز وهمکاران، 1996) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون در نرم­افزار spss نسخه 25 و مدل­سازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS نسخه 4 انجام شد.
یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که دوره تحصیلی در تأثیر  هوش­های چندگانه و  باور به مهارت­ها بر خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی نقش تعدیل گری داشت (05/0< P). اثر هر دو متغیر باور به مهارت­ها و هوش­های چندگانه روی خودکارآمدی تصمیم­گیری مسیر شغلی در گروه کارشناسی ارشد قوی­تر از کارشناسی و دکتری است (05/0< P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه می‌توانند به سیاست‌گذاران و مشاوران شغلی کمک کنند تا برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای مؤثرتری طراحی کنند که بر تقویت هوش‌های چندگانه و باور به مهارت‌ها متمرکز باشد. همچنین، توجه به تفاوت‌های دوره تحصیلی در این زمینه می‌تواند راهکارهای اختصاصی‌تری را برای دانشجویان در مراحل مختلف تحصیلی فراهم کند، که منجر به بهبود تصمیم‌گیری شغلی و افزایش خودکارآمدی در این زمینه خواهد شد.
متن کامل [PDF 1605 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/18 | پذیرش: 1403/11/20 | انتشار: 1403/11/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)