پیام خود را بنویسید
تابستان 1404(تیر)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد گروه روان‎شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران. ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (321 مشاهده)
زمینه: شناخت و توانایی‌های شناختی کودکان نقش کلیدی در موفقیت تحصیلی و سازگاری اجتماعی آن‌ها دارد. مقیاس‌های سنجش شناختی رینولدز (RIAS-2) ابزاری معتبر برای ارزیابی این توانایی‌هاست، اما ساختار عاملی و اعتبار آن در کودکان شهر تهران به‌طور کامل بررسی نشده است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی نسخه دوم مقیاس­ سنجش شناختی رینولدز در کودکان شهر تهران انجام شد.
روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامیکودکان 3 تا 6 ساله شهر تهران بودند که از این جامعه یک گروه نمونه به حجم 200 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد. سپس نسخه دوم مقیاس­های سنجش شناختی (رینولدز و کامپهاوس، 2015) بر روی گروه نمونه اجرا شد و داده­ها با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی در نرمافزار لیزرل نسخه 8 تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که از میان مدل­های مختلف، مدل­های تحلیل عاملی تأییدی تکعاملی هوش عمومی با چهار خردهمقیاس اصلی (حدس بزن، تصویر متناقض، استدلال کلامی و اشکال ناقص) و دوعاملی (کلامی و غیرکلامی) با چهار خردهمقیاس اصلی (حدس بزن، تصویر متناقض، استدلال کلامی و اشکال ناقص) از برازش مطلوب برخوردار بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه می‌تواند به روان‌شناسان، مربیان و متخصصان حوزه کودک کمک کند تا با استفاده از نسخه دوم مقیاس‌های سنجش شناختی رینولدز، ارزیابی دقیق‌تری از توانایی‌های شناختی کودکان شهر تهران انجام دهند. این امر زمینه‌ساز طراحی مداخلات آموزشی و شناختی هدف‌مند برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت شناختی کودکان خواهد بود. همچنین، اعتبارسنجی این ابزار در جامعه ایرانی، امکان استفاده گسترده‌تر و مؤثرتر از آن را در پژوهش‌ها و کاربردهای بالینی فراهم می‌کند.
واژه‌های کلیدی: ساختارعاملی، سنجش شناختی، کودکان
متن کامل [PDF 1168 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/8 | پذیرش: 1403/12/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)