پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 70 - ( 10-1397 )                   جلد 17 شماره 70 صفحات 714-707 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marzban A, Abedi M R, Nilforooshan P. (2018). The effectiveness of social cognitive career counseling on academic self - efficacy. Journal of Psychological Science. 17(70), 707-714.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-281-fa.html
مرزبان عباس، عابدی محمدرضا، نیلفروشان پریسا. مقایسه اثربخشی روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (70) :714-707

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-281-fa.html


دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2490 مشاهده)
زمینه: یکی از راه­ های افزایش و بهبود عملکرد تحصیلی خودکارآمدی دانش ­آموزان در امر تحصیل است از این رو سؤال اصلی تحقیق این است که آیا روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر روی آن اثربخش است؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش­ مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان بود. روش: روش پژوهش نیمه­ تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و دو گروه گواه بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانش­آموزان متوسطه دوم شهرستان شهریار است. نمونۀ پژوهش80 دانش ­آموز (40 دختر و 40 پسر) انتخاب شدند و به ‌صورت تصادفی به چهار گروه (دو گروه مداخله و دو گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی بود. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس مکرر نشان دادند که تأثیر شیوۀ مشاورۀ مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی معنی ­دار بود و همچنین آزمون مقایسه­ های زوجی شفه در سه مرحلۀ پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری نشان داد که میانگین­ ها در پس­ آزمون افزایش‌یافته (0/01>p) و تا پیگیری ثبات داشته است. شیوۀ مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذارند. نتیجه‌گیری: می­ توان با شناسایی افراد دارای خودکارآمدی پایین و شرکت دادن آنها در جلسات مشاورۀ شناختی-اجتماعی به بهبود کیفیت آموزش و رسیدن به اهداف سیستم آموزشی کمک نمود و زمینۀ استفادۀ هر چه‌بهتر افراد از توانمندی­ ها و استعداد­ های بالقوه و بهبود عملکرد را فراهم نمود.
متن کامل [PDF 471 kb]   (1569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/8 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار: 1398/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)