پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 79 - ( 7-1398 )                   جلد 18 شماره 79 صفحات 858-851 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri L, Ebrahimi moghaddam H, babakhani N. (2019). The role of cognitive ability and socioeconomic status in predicting students' academic engagement. Journal of Psychological Science. 18(79), 851-858.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-305-fa.html
امیری لیلا، ابراهیمی مقدم حسین، باباخانی نرگس. بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (79) :858-851

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-305-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران ، H.ebranimiMoghaddam@riau.ac.ir
چکیده:   (2319 مشاهده)
زمینه: یکی از سازه­ های اساسی در پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان، درگیری تحصیلی است. ارتباط درگیری تحصیلی با متغیرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. مرور پژوهشی نشان از شکاف پژوهشی در بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی در پیش­ بینی درگیری تحصیلی دانش­ آموزان دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی در پیش ­بینی درگیری تحصیلی در دانش­ آموزان دختر متوسطه شهرستان رومشکان در سال 97-96 انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه ­ی آماری پژوهش، شامل تمامی دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رومشکان بود که با روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای تعداد 317 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اطلاعات جمعیت­ شناختی بود. یافته­ ها: ضریب همبستگی نشان از ارتباط مثبت و معنی­ دار بین توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با درگیری تحصیلی دارد و ضریب رگرسیون چندگانه برای پیش ­بینی درگیری تحصیلی از طریق توانایی شناختی برابر با 0/561 و وضعیت اجتماعی - اقتصادی برابر با 0/436 بود (0/005≥P). در نهایت نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در حدود 49 درصد از تغییرات در متغیر وابسته (درگیری تحصیلی دانش آموزان) از طریق متغیرهای پیش بین (توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی) قابل تعیین است. نتیجه­ گیری: با افزایش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با احتمال زیادی درگیری تحصیلی دانش ­آموزان افزایش پیدا می­ کند.

متن کامل [PDF 470 kb]   (1419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/14 | پذیرش: 1398/7/2 | انتشار: 1398/8/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)