پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 77 - ( 5-1398 )                   جلد 18 شماره 77 صفحات 517-509 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kouhpayezadeh F, Moatamedy A, Dortaj F, Eskandari H, Farohki N. (2019). The effectiveness of logo therapy-based educational package on hope and happiness of retired teachers. Journal of Psychological Science. 18(77), 509-517.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-340-fa.html
کوهپایه‌زاده فاطمه، معتمدی عبدالله، درتاج فریبرز، اسکندری حسن، فرخی نورعلی. اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری بر امید و نشاط معلمان بازنشسته مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (77) :517-509

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-340-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، A_moatamedy@yahoo.com
چکیده:   (2417 مشاهده)
زمینه: تغییرات جسمی و روحی در سالمندان ممکن است موجب کاهش امید و نشاط در زندگی آنان شود. تحقیقات به اثربخشی معنادرمانی اشاره دارد. اما مسئله این پژوهش این است که آیا بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری به بهبود این نشانگان در معلمان سالمند بازنشسته کمک می‌کند؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری بر امید و نشاط معلمان بازنشسته بود. روش: روش این مطالعه شبه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه گواه بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از معلمان سالمند شهر کرمان بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 12 جلسه، هفته‌ای 2 بار آموزش معنادرمانگری که برگرفته از کتاب‌های روانشناسی مثبت نگر (سلیگمن و همکاران، 2000)، تکنیک‌های شناختی – رفتاری (استالارد، 2005؛ ترجمه علیزاده و همکاران، 1389) و معنادرمانگری (فرانکل) (ترجمه میلانی، 1396) بود را دریافت نمودند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه امید میلر و پاورز (1988) و مقیاس اندازه گیری نشاط آکسفورد (1989) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته‌ها نشان دادکه بسته آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری بر میزان نشاط (0/001=P) و امید (0/001=P) سالمندان اثربخش بود (0/001=P).  نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری می‏تواند در ارتقای امید و نشاط معلمان سالمند مفید واقع شود.
 
متن کامل [PDF 464 kb]   (1577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/1 | انتشار: 1398/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)