Kouhpayezadeh F, Moatamedy A, Dortaj F, Eskandari H, Farohki N. (2019). The effectiveness of logo therapy-based educational package on hope and happiness of retired teachers.
Journal of Psychological Science.
18(77), 509-517.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-340-fa.html
دانشگاه علامه طباطبایی ، A_moatamedy@yahoo.com
چکیده: (2858 مشاهده)
زمینه: تغییرات جسمی و روحی در سالمندان ممکن است موجب کاهش امید و نشاط در زندگی آنان شود. تحقیقات به اثربخشی معنادرمانی اشاره دارد. اما مسئله این پژوهش این است که آیا بستهی آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری به بهبود این نشانگان در معلمان سالمند بازنشسته کمک میکند؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بستهی آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری بر امید و نشاط معلمان بازنشسته بود. روش: روش این مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از معلمان سالمند شهر کرمان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 12 جلسه، هفتهای 2 بار آموزش معنادرمانگری که برگرفته از کتابهای روانشناسی مثبت نگر (سلیگمن و همکاران، 2000)، تکنیکهای شناختی – رفتاری (استالارد، 2005؛ ترجمه علیزاده و همکاران، 1389) و معنادرمانگری (فرانکل) (ترجمه میلانی، 1396) بود را دریافت نمودند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه امید میلر و پاورز (1988) و مقیاس اندازه گیری نشاط آکسفورد (1989) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان دادکه بسته آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری بر میزان نشاط (0/001=P) و امید (0/001=P) سالمندان اثربخش بود (0/001=P). نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت برگزاری دورههای آموزشی مبتنی بر معنادرمانگری میتواند در ارتقای امید و نشاط معلمان سالمند مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/1 | انتشار: 1398/5/10
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |