ghasemi K, kajbaf M B, qamarani A, torkan H. (2020). Effectiveness of domestic package of training executive functions specific for teachers on the signs of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) of the children.
Journal of Psychological Science.
19(90), 755-763.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-378-fa.html
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
چکیده: (2075 مشاهده)
زمینه: پیرامون نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی پزوهشهایی انجام شده است، اما پژوهشی که به بررسی اثربخشی بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان بر نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان بر نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایش با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان دبستانی مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی شهر اصفهان در پاییز و زمستان 1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). معلمان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش کارکردهای اجرایی (محقق ساخته) قرار گرفتند. در این پژوهش پرسشنامه اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کانرز فرم والدین (بروک و کلینتون، 2007) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس واریانس مختلط تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان به شکل معناداری منجر به کاهش نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان دبستانی شده است (0/001p<). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان با تمرکز بر فرآیندهای شناختی و فراشناختی کودکان میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان دبستانی مورد استفاده گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/24 | پذیرش: 1398/10/11 | انتشار: 1399/4/13
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |