Seyedesmaili ghomi N, Sharifidaramadi P, Rezai S, Delavar A. (2019). The effectiveness of painting therapy program based mindfulness on challenging behaviors of high - functioning autism children.
Journal of Psychological Science.
18(82), 1141-1149.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-550-fa.html
سیداسماعیلی قمی نسترن، شریفیدرآمدی پرویز، رضایی سعید، دلاور علی. اثربخشی برنامۀ نقاشیدرمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر رفتارهای چالشی کودکان اُتیسم با عملکرد بالا مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (82) :1149-1141
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-550-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(نویسندۀ مسئول) ، seyedesmaili@yqhoo.com
چکیده: (2472 مشاهده)
زمینه: ویژگی اصلی در تشخیص اختلال طیف اُتیسم وجود الگوهای رفتاری، تمایلات یا رفتارهای چالشی است. رفتارهای چالشی رفتارهایی هستند که کودک را به خطر میاندازد یا او را از روابط اجتماعی دور میکند. مسئله این است که آیا برنامهی تدوین شدۀ نقاشیدرمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش رفتارهای چالشی کودکان اُتیسم با عملکرد بالا کمک میکند؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامۀ نقاشیدرمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر رفتارهای چالشی دانشآموان اُتیسم با عملکرد بالا انجام گرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان اُتیسم با عملکرد بالای مدارس استثنایی شهر اردبیل در سالتحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 دانشآموز اُتیسم با عملکرد بالا انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه برنامهی تدوینشدۀ نقاشیدرمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت نمودند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس رفتار چالشانگیز بیورکرتایلور، لووی و لاو (2010) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد که فرضیۀ پژوهش مبنی بر اثربخشی برنامۀ تدوین شدۀ نقاشیدرمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر رفتارهای چالشی کودکان اُتیسم با عملکرد بالا، مورد تأیید قرارگرفته است و کودکان اُتیسم با عملکرد بالا گروه آزمایش نسبت به کودکان اُتیسم با عملکرد بالا گروه گواه در پسآزمون، بهطور معناداری، رفتارهای چالشی کمتری داشتند (0/01>p). نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از برنامۀ نقاشیدرمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی میتواند موجب کاهش رفتارهای چالشی کودکان اُتیسم با عملکرد بالا شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/18 | پذیرش: 1398/10/19 | انتشار: 1398/10/28
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |