پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 91 - ( پاییز 1399(مهر) 1399 )                   جلد 19 شماره 91 صفحات 905-916 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahablavasani M, sabaghian Z, ahmad beygi F. A quantitative study of secondary school students' perceptions of multicultural components in the curriculum. علوم روانشناختی. 2020; 19 (91) :905-916
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-639-fa.html
شهاب لواسانی معصومه، صباغیان زهرا، احمد بیگی فاطمه. مطالعه کمی اداراک دانش آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه های چند فرهنگی در برنامه درسی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (91) :905-916

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-639-fa.html


دانشجوی دکتری، رشته برنامه درسی ،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
چکیده:   (785 مشاهده)
زمینه: مطالعات پیشین به شناخت فرهنگ­ ها و شناساندن فرهنگ دانش ­آموزان به خودشان و شناساندن فرهنگ­ های مختلف دیگر به آنها پرداخته اند. اما  پیرامون مطالعه کمی اداراک دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه­های چند فرهنگی در برنامه درسی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: شناسایی ادراک دانش­ آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه‌های چند فرهنگی در برنامه درسی بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دوره دوم مقطع متوسطه تهران در سال تحصیلی 98-97 بود، تعداد 382 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای از مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته (مشتمل بر 23 پرسش در 5 مؤلفه، پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت ­آمیز همراه با احترام، پرهیز از تعصب و تبعیض، توجه به آداب و رسوم و زبان اقوام، پوشش و لباس اقوام). نتایج با روش مبتنی بر واریانس، با مربعات جزئی (PLS) تحلیل شد. یافته­ ها: دانش­ آموزان از مؤلفه ­های آموزش چند فرهنگی چون پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت ­آمیز همراه با احترام، پرهیز از تعصب و تبعیض، درک بالایی دارند، اما از مؤلفه توجه به آداب، رسوم و زبان، پوشش ولباس اقوام ادراک بالایی ندارند (0/05>p). نتیجه­ گیری: مدل ادراک دانش­آموزان از مؤلفه­ های پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت­آمیز، توجه به آداب و رسوم، پرهیز از تعصب و تبعیض و پوشش لباس اقوام از برازش قوی برخوردار است.
متن کامل [PDF 804 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/14 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb