پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 91 - ( پاییز 1399(مهر) 1399 )                   جلد 19 شماره 91 صفحات 864-857 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davarpanah A S, Balaghat S R, Rahimidadkan A. (2020). Study of the relationship between addiction and attitude to mobile messenger software and how it relates to year-old atudents in the teaching process - curriculum learning: a case study of secondary school students in khash city. Journal of Psychological Science. 19(91), 857-864.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-701-fa.html
داورپناه ابوسعید، بلاغت سیدرضا، رحیمی دادکان آسیه. بررسی رابطه اعتیاد و نگرش به نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی با نحوه روابط دانش آموزانِ هم سال در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی: مطالعه موردی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان خاش مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (91) :864-857

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-701-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران (نویسنده مسئول) ، balaghat@edpsy.usb.ac.ir
چکیده:   (2072 مشاهده)

زمینه: مطالعات متعددی به بررسی عوامل مرتبط با اعتیاد به اینترنت و نگرش به نرم افزارهای پیام رسان پرداخته اند. اما پژوهشی که به بررسی رابطه اعتیاد و نگرش به نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی با نحوه روابط دانش­آموزانِ هم­سال در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی پرداخته باشذ مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد و نگرش به نرم‌افزارهای پیام‌رسان تلفن همراه با نحوه روابط دانش ­آموزانِ هم ­سال در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی: مطالعه موردی دانش ­آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان خاش انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان خاش به تعداد 3542 نفر (1232 دختر و 1759 پسر) بودند. از این تعداد بر اساس جدول مورگان تعداد 340 نفر به‌ عنوان نمونه با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد اعتیاد و نگرش به نرم ­افزارهای پیام رسان تلفن همراه زارع ­مقدم و صالحی نیا (1394) و شاخص روابط با همسالان (IPR) والتر دبیلو هادسون (1992) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی اسپیرمن و تی مستقل استفاده شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین اعتیاد و نگرش به نرم‌افزارهای پیام‌رسان تلفن همراه با نحوه روابط دانش­ آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان خاش در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین اعتیاد و نگرش به نرم‌افزارهای پیام‌رسان تلفن همراه و روابط دانش ­آموزان در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی در دختران بالاتر از پسران است (0/01 >P). نتیجه‌گیری: بنابراین می ­توان نتیجه گرفت که اعتیاد و نگرش به نرم‌افزارهای تلفن همراه پیام‌رسان در فرآیند یاددهی - یادگیری دانش‌آموزان مؤثر است.

متن کامل [PDF 6127 kb]   (1135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/14 | پذیرش: 1399/1/9 | انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)