Tavoshi M, Borjali A, Kiamanesh A. (2018). Providing a model for predicting academic procrastination based on multidimensional perfectionism and positive and negative effects in school students.
Journal of Psychological Science.
17(70), 673-682.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-72-fa.html
پربرتاوشی محبوبه، برجعلی احمد، کیامنش علیرضا. ارائۀ مدل جهت پیشبینی تعللگرایی تحصیلی بر اساس نهایی خواهی چندبعدی و عواطف مثبت و منفی در دانشآموزان دبیرستانی مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (70) :682-673
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-72-fa.html
دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، m.tavoshi@yahoo.com
چکیده: (2264 مشاهده)
زمینه: عاطفهی منفی موجب میشود که فرد بهطورکلی تکلیف را نادیده بگیرد و دچار تعللگرایی شود و در مقابل عاطفهی مثبت موجب افزایش شاخصهای مفید تفکر و کاهش تعلل گرایی میشود. همچنین برخی تحقیقات نشان دادهاند که بین انواع نهاییخواهی و تعللگرایی تحصیلی رابطه وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ چندین متغیر شامل عاطفۀ مثبت و منفی و نهایی خواهی چندبعدی در قالب یک مدل با تعللگرایی تحصیلی انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ مدارس دولتی در مناطق 2، 4 و 8 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1396-1395 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش حاضر نیز شامل 400 نفر از این دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اعضای نمونه به پرسشنامههای تعللگرایی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و نهایی خواهی چندبعدی هویت و فلت (1991) پاسخ گفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشاندهندۀ برازش مدل با دادهها و وجود رابطه بین عواطف مثبت و منفی و انواع نهایی خواهی با تعللگرایی تحصیلی بود؛ ضرایب استاندارد رابطه بین عاطفۀ مثبت با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/361- ، رابطه بین عاطفۀ منفی با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/044، رابطۀ بین نهایی خواهی خودمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 314/0- ، رابطه بین نهایی خواهی دیگرمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 285/0 بودند و همگی این ضرایب معنادار بودند(0/01>p). همچنین ضریب استاندارد مربوط به رابطۀ بین نهایی خواهی جامعهمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/114 بود که معنادار نبود(0/05<p). عدم معنیداری ضریب بدست آمده نشان میدهد که نهایی خواهی جامعهمدار نمیتواند تعللگرایی تحصیلی را پیشبینی نماید. نتیجهگیری: عواطف مثبت و منفی و انواع نهایی خواهی در قالب یک مدل قادر به پیشبینی تعللگرایی تحصیلی در دانشآموزان هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/14 | انتشار: 1397/9/24
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |