پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 74 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 74 صفحات 203-193 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kianrad N, neshatdoost H, sarafraz M. (2019). The effectiveness of group self-regulation triple strategies training on reducing adverse physical and emotional consequences of stress. Journal of Psychological Science. 18(74), 193-203.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-74-fa.html
کیان راد نیلوفر، نشاط دوست حمیدطاهر، سرافراز مهدی رضا. اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای سه گانه خودنظم جویی بر کاهش پیامدهای مخرب جسمانی و هیجانی ناشی از تنیدگی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (74) :203-193

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-74-fa.html


دانشگاه اصفهان ، kianradn@gmail.com
چکیده:   (2488 مشاهده)
زمینه: تجربه‌ء تنیدگی، تعادلِ سازمان روانی انسان را بر هم می‌زند، در نتیجه فرد هیجان‌های ناخوشایندی را تجربه می‌کند که ظرفیت کم برای نظم جویی این هیجان‌ها منجر به بروز علائم روانی و جسمانی می‌شود.  آیا برای کاهش سطح اضطراب این افراد باید به آنها کمک کرد تا از طریق افزایش ظرفیت روانشناختی، که فرض بر آن است به واسطه‌ی خودنظم‌جویی، قابل پرورش است، بهتر بتوانند با تجربه‌ سخت خود کنار بیایند و کارکرد بهتری داشته باشند. هدف: هدف از این پژوهش بررسی آموزش گروهی راهبردهای سه­ گانه خودنظم‌جویی شامل  آموزش خودشناسی انسجامی، خودمهارگری و شفقتِ خود( قربانی و همکاران، 2012؛ نف، 2009) بر پیامدهای مخرب جسمانی و هیجانی ناشی از تنیدگی، شامل علائم جسمانی، هیجانات ناخوشایند و خود تخریب‌گری بود. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان مراجعه­ کننده به بیمارستان نمازی و درمانگاه امام رضا در شهر شیراز در سال 1396 بود. از ‌بین 245 مادر که مقیاس‌ تنیدگی ادراک شده (کوهن و همکاران، 1983)، چک لیست علائم بدنی (بارتون، 1995)، مقیاس هیجان‌های ناخوشایند (لیری و همکاران، 2007)، و مقیاس خودتخریب‌گری مزمن (کلی و همکاران، 1985) را کامل کرده بودند، 30 مادر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و در سه گروه همتا شده شامل گروه آزمایش، گروه گواه و گروه لیست انتظار گمارده شدند. داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیری) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی خودنظم جویی منجر به کاهش معنادار میانگین  نمرات علائم جسمانی، هیجانات ناخوشایند و خود تخریب‌گری گروه آزمایش در پس‌آزمون  نسبت به گروه گواه و لیست انتظار  پس از کنترل نمرات پیش ­آزمون شد. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج، آموزش گروهی راهبردهای سه گانه خودنظم­ جویی شامل خودشناسی انسجامی، خودمهارگری و شفقتِ خود می ­تواند ظرفیت روانی افراد درگیر با تنیدگی‌های مزمن را برای کنار آمدن سازگارانه با تنیدگی افزایش دهد و از این طریق پیامدهای مخرب تنیدگی را در آنها کاهش دهد.  
متن کامل [PDF 643 kb]   (1568 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/16 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)