عموزاده فرشته، هنرمند پیمان، رحیم زاده مهدی، غرایاق زندی حسن، رستمی رضا. اثربخشی بازی فیفا بر علائم بیش فعالی / نقص توجه در دانش آموزان مبتلابه بیش فعالی / نقص توجه مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (93) :1058-1049
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-767-fa.html
دانشگاه تهران ، zamouzadeh@yahoo.com
چکیده: (4198 مشاهده)
زمینه: پژوهشهای زیادی در زمینه ی تأثیر عوامل مختلف ازجمله انواع بازی بر کارکردهای اجرایی، عوامل شناختی و درنتیجه سلامتروان دانش آموزان بیشفعال انجامشده است اما مسئله اساسی این است که آیا بازی ویدئویی مثل فیفا میتواند بر علائم بیش فعالی / نقص توجه مؤثر باشند؟ هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی فیفا بر علائم بیشفعالی / نقص توجه در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی / نقص توجه انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 76 نفر دانشآموز مبتلابه اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه بود. که تعداد 32 دانشآموز به شکل تصادفی انتخابشده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیشآزمون که بهوسیله ابزار مقیاس درجهبندی کانرز فرم والدین (1999) و سوانسون (1980) انجام شد، به دو گروه 16 نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند و گروه آزمایش در گروههای 4 نفری به مدت 11 هفته متوالی و هفتهای یک جلسه 60 تا 90 دقیقهای به انجام بازی فیفا پرداختند. پس از 11 هفته بازی فیفا در گروه آزمایش، هر گروه بهطور مجدد مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی همانند پیشآزمون انجام شد. پس از دو هفته یک آزمون پیگیری انجام شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که انجام بازی فیفا تأثیر معناداری بر کاهش علائم بیش فعالی / نقص توجه در دانشآموزان میتلا به بیش فعالی/ نقص توجه داشت (0/05>p). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت بازی فیفا 2018 بر علائم بیش فعالی / نقص توجه در دانشآموزان مبتلابه بیش فعالی / نقص توجه پیشنهاد می شود از بازی فیفا برای کاهش علائم بیش فعالی / نقص توجه استفاده شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/12 | پذیرش: 1399/2/31 | انتشار: 1399/9/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |