پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 73 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 73 صفحات 65-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikoubakht A, shehniyailagh M, Kiamanesh A. (2019). The comparison of the effectiveness of computer-based education and traditional education on the numerical memory in students with mathematics disorder. Journal of Psychological Science. 18(73), 55-65.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-82-fa.html
نیکوبخت آنوشا، شهنی ییلاق منیجه، کیامنش علیرضا. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به روش سنتی بر حافظه عددی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (73) :65-55

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-82-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز ، shehniyailaghm@yahoo.com
چکیده:   (3237 مشاهده)
زمینه: اختلالات­ یادگیری مهم ­ترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی محسوب می ­شوند و هر ساله تعداد زیادی از دانش­ آموزان به علت این اختلالات در فراگیری مطالب درسی دچار مشکل می ­شوند. اما آیا وجود برنامه ­های آموزشی کارا می ­تواند در یادگیری این دانش ­آموزان مؤثر واقع شود؟ هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به روش سنتی بر حافظه عددی دانش ­آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم شهر اهواز انجام شد. روش: این پژوهش  از نوع نیمه ­آزمایشی­ با طرح پیش ­آزمون - پس­ آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان پسر و دختر دچار اختلال یادگیری ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر اهواز بود. از میان آنها، نمونه­ ای به حجم 60 نفر از طریق روش نمونه­ گیری تصادفی ساده  انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. داده­ ها با استفاده از خرده ­آزمون حافظه عددی آزمون هوش وکسلر برای کودکان - نسخه چهارم (2004)، جمع ­آوری شد. داده­ ها از طریق تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تحلیل قرار ­گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به روش سنتی (0/05p<) و گروه گواه (0/01p<) بر حافظه عددی دانش ­آموزان تفاوت معنی‏دار وجود داشت.  نتیجه­ گیری: آموزش مبتنی بر رایانه نسبت به آموزش به روش سنتی اثر بخشی بیشتری بر بهبود حافظه عددی دانش­ آموزان دارد.
متن کامل [PDF 1011 kb]   (1678 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/28 | انتشار: 1397/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)