پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 99 - ( بهار1400 (خرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 99 صفحات 413-426 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikkhah M, Yousefi F. Relationship between psychological basic needs satisfaction at school and students’ emotional well-being: the mediating role of cognitive emotion regulation. علوم روانشناختی. 2021; 20 (99) :413-426
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-837-fa.html
نیک‌خواه مهسا، یوسفی فریده. رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌گری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (99) :413-426

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-837-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (399 مشاهده)
زمینه: نوجوانان بیشتر وقت روزانه خود را در مدرسه می‌گذرانند. ازاین­ رو، مدارس احتمالا می‌توانند بر ارضای نیازهای اساسی روانشناختی آنها و نیز بر رفتارهای مرتبط با ارضای نیازها تأثیر داشته باشند. پژوهش ­ها اثربخشی ارضای نیازهای اساسی روانشناختی بر ارتقاء بهزیستی را مورد تأیید قرار داده­ اند اما مسئله این پژوهش این است که آیا راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می ­تواند در رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی نقش واسطه‌ای ایفا کند؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی دانش‌آموزان با نقش واسطه‌گری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 98-1397 بود. شرکت‌کنندگان 487 نفر (252 دختر و 235 پسر) دانش‌آموز بودند که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به تکمیل مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی دانش‌آموزان نوجوان (تیان، هان و هیوبنر، 2014)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و مقیاس بهزیستی هیجانی (کی‌یز و مگیار- موئه، 2003) پرداختند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به ارتباط در مدرسه به‌طور مثبت و معنی‌دار و نیاز به خودپیروی به‌طور منفی و معنی‌دار تنظیم شناختی هیجان را پیش‌بینی می‌کنند و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان نیز متغیر پیش‌بین معنی‌دار بهزیستی هیجانی بود. همچنین نقش واسطه‌گری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی دانش‌آموزان مورد تأیید قرار گرفت (0/05 >p). نتیجه­ گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت ارضای نیازهای اساسی روانشناختی دانش‌آموزان در مدرسه و مهارت آنها در استفاده از راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان، موجبات ارتقاء بهزیستی هیجانی آنها را فراهم می‌سازد.
متن کامل [PDF 990 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb