پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 101 - ( تابستان1400(مرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 101 صفحات 727-719 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Ghasemzadeh S, Matbou Riahi M. (2021). Effects of psycho-social skills training on bus drivers’ aggression and cognitive flexibility. Journal of Psychological Science. 20(101), 719-727.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-847-fa.html
شکوهی یکتا محسن، قاسم زاده سوگند، مطبوع ریاحی مینو. تأثیر آموزش توانش‌های روانی - اجتماعی بر پرخاشگری و انعطاف‌پذیری شناختی رانندگان اتوبوس مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (101) :727-719

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-847-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
چکیده:   (1342 مشاهده)
زمینه: در سال‌های اخیر افزایش خشم و پرخاشگری رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی منجر به افزایش نرخ خشونت جاده‌ای شده است. گرچه مطالعات مختلفی در این حیطه انجام شده است، اما تاکنون پژوهشی که به بررسی تأثیر انعطاف‌پذیری شناختی نیز پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش توانش‌های روانی - اجتماعی بر پرخاشگری و انعطاف ­پذیری شناختی رانندگان اتوبوس انجام شد. روش:. این پروژه از سال 1390 آغاز شده و در فازهای مخلتف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد بودند اجرا گردیده ­است. این تحقیق از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون تک گروهی بود و یک گروه 70 نفری از رانندگان اتوبوس شهر تهران در سال 1398 به روش نمونه‌گیری در دسترس گزینش شدند. برنامه آموزشی توانش‌های روانی - اجتماعی شکوهی­ یکتا (1394)، طی 9 جلسه آموزشی 90 دقیقه‌ای اجرا گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندر وال (2010) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ t وابسته تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که این برنامه آموزشی به طور معناداری منجر به کاهش پرخاشگری رانندگان و افزایش انعطاف‌پذیری شناختی آنها گردید (0/000 >P). نتیجه ­گیری: برای کاهش پرخاشگری و بهبود انعطاف‌پذیری شناختی رانندگان اتوبوس می‌توان از بسته آموزشی توانش‌های روانی - اجتماعی به صورت گسترده استفاده نمود.
متن کامل [PDF 607 kb]   (974 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/12 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)