Shokoohi-Yekta M, Ghasemzadeh S, Matbou Riahi M. (2021). Effects of psycho-social skills training on bus drivers’ aggression and cognitive flexibility.
Journal of Psychological Science.
20(101), 719-727.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-847-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
چکیده: (1342 مشاهده)
زمینه: در سالهای اخیر افزایش خشم و پرخاشگری رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی منجر به افزایش نرخ خشونت جادهای شده است. گرچه مطالعات مختلفی در این حیطه انجام شده است، اما تاکنون پژوهشی که به بررسی تأثیر انعطافپذیری شناختی نیز پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش توانشهای روانی - اجتماعی بر پرخاشگری و انعطاف پذیری شناختی رانندگان اتوبوس انجام شد. روش:. این پروژه از سال 1390 آغاز شده و در فازهای مخلتف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد بودند اجرا گردیده است. این تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون تک گروهی بود و یک گروه 70 نفری از رانندگان اتوبوس شهر تهران در سال 1398 به روش نمونهگیری در دسترس گزینش شدند. برنامه آموزشی توانشهای روانی - اجتماعی شکوهی یکتا (1394)، طی 9 جلسه آموزشی 90 دقیقهای اجرا گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندر وال (2010) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که این برنامه آموزشی به طور معناداری منجر به کاهش پرخاشگری رانندگان و افزایش انعطافپذیری شناختی آنها گردید (0/000 >P). نتیجه گیری: برای کاهش پرخاشگری و بهبود انعطافپذیری شناختی رانندگان اتوبوس میتوان از بسته آموزشی توانشهای روانی - اجتماعی به صورت گسترده استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/12 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/30
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |