پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 96 - ( زمستان 1399 (اسفند) 1399 )                   جلد 19 شماره 96 صفحات 1654-1647 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Farid A, HabibiKalyebar R, Mesrabadi J. (2020). Effectiveness of assertiveness training on victimization rate of male students who are victims of bullying. Journal of Psychological Science. 19(96), 1647-1654.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-848-fa.html
محمدی محمد، فرید ابوالفضل، حبیبی کلیبر رامین، مصرآبادی جواد. اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان قربانی شدن دانش آموزان پسر قربانی قلدری مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (96) :1654-1647

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-848-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، farid614@azaruniv.edu
چکیده:   (1585 مشاهده)
زمینه: مطابق تحقیقات انجام شده در دهه‌های گذشته قلدری یک مسئله جدی است و چنانچه در جهت پیشگیری از رفتار قلدری، و آموزش افراد، اقدام مؤثری صورت نگیرد، این پدیده در محیط مدارس به یک هنجار عمومی تبدیل خواهد شد. مرور تحقیقات داخلی انجام شده درباره قلدری، پیرامون اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان قربانی شدن دانش‌آموزان پسر قربانی قلدری نشان می‌دهد، شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان قربانی شدن دانش‌آموزان پسر قربانی قلدری بود. روش: روش پژوهش ‌شبه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانش‌آموزان پسر دوره‌ متوسطه اول شهر مریوان که در سال‌تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ مشغول تحصیل بودند، تشکیل ‌دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای ۶۰ دانش‌آموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (۳۰) و گواه (۳۰) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته دو جلسه (جمعا ۱۲ جلسه) به صورت گروهی تحت آموزش ابراز وجود قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس تجدیدنظر شده قلدر / قربانی اولویوس (۱۹۹۶) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد، به طور معناداری از میزان قربانی شدن دانش‌آموزان قربانی قلدری گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان قربانی گروه گواه کاسته شده است. (0/001 p<). نتیجه­ گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که، آموزش ابراز وجود در دوره‌ی نوجوانی می‌تواند در کاهش میزان قربانی شدن دانش‌آموزان قربانی قلدری مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 491 kb]   (1358 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/12 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)