پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 123-138 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firouzi S, Abolmaali Alhosseini K, Nokani M. Comparison of the effectiveness of computer assisted cognitive rehabilitation, sensory integration and combining these two methods on the improvement working memory of students with specific learning disabilities. علوم روانشناختی. 2021; 20 (97) :123-138
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-934-fa.html
فیروزی ستاره، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، نوکنی مصطفی. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (97) :123-138

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-934-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (359 مشاهده)
زمینه: بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری و کمک به پیشرفت تحصیلی آنها و نیز جلوگیری از آسیب‌های بعدی بسیار مهم است. پژوهش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، اما پژوهش‌های معدودی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش را در بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری بررسی کرده‌اند. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه‌های نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص مراجعه ­کننده به کلینیک‌های پندار و آتیه در شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند، که از بین آنها 58 دانش‌آموز مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری خاص به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. 14 نفر در گروه آزمایشی اول مداخله بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، 15 نفر در گروه آزمایشی دوم مداخله یکپارچگی حسی و 16 نفر در گروه آزمایشی سوم تلفیق این دو مداخله را دریافت کردند و 13 نفر در گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکردند. برای اندازه­ گیری عملکرد حافظه ­کاری از آزمون ان بک (1958) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام شد. یافته‌ها: بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش به طور معنادار حافظه ­کاری را در دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص بهبود می‌بخشد (0/01 >P). اما بین این سه روش در بهبود حافظه­ کاری تفاوتی وجود ندارد. نتیجه‌گیری: می‌توان از بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر، یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش در بهبود حافظه ­کاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری استفاده کرد.
متن کامل [PDF 718 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/9 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb