پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 102 - ( تابستان1400(شهریور)، 1400 )                   جلد 20 شماره 102 صفحات 868-861 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadzadeh M, Sheikh M, Hoomanian D, Bagherzadeh F, Kazemnejad A. (2021). Evaluation of psychometric properties of perceived physical literacy instrument (ppli) in iranian adolescents. Journal of Psychological Science. 20(102), 861-868.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-956-fa.html
محمدزاده مصطفی، شیخ محمود، حومنیان داوود، باقرزاده فضل الله، کاظم نژاد انوشیروان.(1400). بررسی ویژگی های روانسنجی ابزار سواد بدنی ادراک شده (PPLI) در نوجوانان ایرانی مجله علوم روانشناختی 20 (102) :868-861

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-956-fa.html


دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، prosheikh@yahoo.com
چکیده:   (3581 مشاهده)
زمینه: سواد بدنی در سال­ های اخیر به صورت گسترده مورد توجه محققان بوده اما ابزار­های محدودی برای سنجش آن وجود دارد و در ایران هنوز ابزار معتبری برای سنجش سواد بدنی گزارش نشده است. هدف: این مطالعه با هدف بررسی ویژگی­های روانسنجی ابزار سواد بدنی ادراک شده سام (2016) انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی بوده و جامعه پژوهشی شامل دانش ­آموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند که از طریق نمونه­ گیری خوشه ­ای چند مرحله ­ای از مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شدند. حجم نمونه پژوهش 836 نوجوان 12-18 ساله بود. فرآیند ترجمه پرسشنامه به صورت رفت و برگشتی انجام شد، سپس درستی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات 10 متخصص علوم ورزشی انجام شد. پس از توزیع پرسشنامه در نمونه، داده­ ها در مدل سه عاملی مفروض سام (2016) آزمون شد. همچنین برای برسی قابلیت اعتماد ابزار، پرسشنامه مجددا توسط 30 آزمودنی با فاصله 11 روز تکمیل شد. داده­ ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همبستگی آلفای کرونباخ و پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخص­های CFI، NFI، GFI، IFI (0/9<)، PCFI، PNFI (0/5<) و AGFI (0/8<) برازش مطلوب مدل را نشان می ­دهد و مدل سه عاملی تأیید شد. همچنین ابزار از همسانی درونی و قابلیت اعتماد بازآزمای مطلوبی در عوامل و کل پرسشنامه (0/7<) برخوردار بود. نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پرسشنامه فارسی سواد بدنی ادراک شده دارای درستی و قابلیت اعتماد مناسبی می باشد و می ­تواند جهت ارزیابی سواد بدنی ادراک شده نوجوانان استفاده شود.
متن کامل [PDF 663 kb]   (3518 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/23 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)