پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 103 - ( پاییز 1400(مهر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 103 صفحات 1233-1213 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahrami A, fatehizade M, abedi A, dayarian M. (2021). Developing a model of effective parent-child interaction for preschool children (4 to 6 age): A qualitative study. Journal of Psychological Science. 20(103), 1213-1233. doi:10.52547/JPS.20.103.1213
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-993-fa.html
بهرامی عاطفه، فاتحی زاده مریم، عابدی احمد، دیاریان محمدمسعود. تدوین الگوی تعامل مؤثر والد -کودک ویژه کودکان پیش از دبستان (4 تا 6 سال): یک مطالعه کیفی مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (103) :1233-1213 10.52547/JPS.20.103.1213

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-993-fa.html


گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران. ، dayarian@iaukhsh.ac.ir
چکیده:   (1377 مشاهده)
زمینه: تعاملات والد-کودک در سال‌های اولیه زندگی، یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده در رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری کودک است. اما الگوی تعاملات مؤثر والد-کودک، ویژه کودکان سنین پیش از دبستان از چه مولفه‌هایی برخوردار است؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی تعامل مؤثر والد-کودک ویژه کودکان پیش از دبستان است. روش‌: مطالعه حاضر در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و براساس روش تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه منابع نوشتاری مرتبط با تعاملات والد-کودک بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد و از نظر مؤلفه‌های تعاملات والد- کودک مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در این بررسی، داده‌ها از تعداد 115 منبع استخراج گردید و در قالب مضامین قرار گرفت، به‌طوریکه در مرحله اول، 89 تم‌ بنیادین؛ مرحله دوم 21 تم‌ سازمان‌دهنده شناسایی شد. در مرحله سوم 8 تم فراگیر انتزاع و شبکه مضامین تشکیل گردید. در مرحله آخر اعتبار و پایایی الگوی مذکور با استفاده از روش اعتبارسنجی روایی تفسیری، به معنای ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحب نظران، مورد تایید قرارگرفت. نتیجه‌گیری: الگوی تعامل مؤثر والد-کودک، ویژه کودکان پیش از دبستان از اعتبار کافی برخوردار است. از اینرو پیشنهاد می‌شود از این الگو در تدوین پروتکل‌های آموزشی مبتنی بر روابط والدین و کودکان  مورد استفاده گیرد.
متن کامل [PDF 1241 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/25 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)