پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 151 - ( پاییز 1404(مهر)، 1404 )                   جلد 24 شماره 151 صفحات 75-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebbi M, Ashouri M, Alizadeh Maralani F, Elahi T. (2025). Construction, Design, and Psychometric Properties of Questionnaire of Students' Parents Participation Facilitators in the School's Family Training Courses. Journal of Psychological Science. 24(151), 55-75.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2554-fa.html
محبی مینا، عاشوری مجتبی، علیزاده مارالانی فاطمه، الهی طاهره.(1404). ساخت، طراحی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تسهیل‌گرهای مشارکت والدینِ دانش‌آموزان در دوره‌های آموزش خانوادۀ مدارس مجله علوم روانشناختی 24 (151) :75-55

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2554-fa.html


استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. ، Minamohebbi@cfu.ac.ir
چکیده:   (482 مشاهده)
زمینه: مدارس اصلی ترین نهاد تعلیم و تربیت قلمداد می­گردند و عملکرد موفق این نهاد بدون حضور پررنگ و مشارکت همه جانبه والدین قابل تحقق نمی­باشد. از سوی دیگر والدین اولین معلمان کودکان به شمار می­آیند و اهمیت مشارکت و توانمندسازی آن­ها در دوره­های آموزشی بر هیچ یک از متخصصان امر آموزش و پرورش و سیاست‌گذاران آموزشی پوشیده نیست.
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت، طراحی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تسهیل‌گرهای مشارکت والدین در دوره‌های آموزش خانواده بود.
روش: روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بود که در مرحله اول پژوهش کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد و در مرحله کمی یک مطالعه توصیفی از نوع توسعه­ای- کاربردی طراحی و اجرا شد. جامعه آماری در بخش کیفی کلیه متخصصان حوزه روانشناسی خانواده و روان‌سنجی استان زنجان بود؛ نمونه پژوهش 12 نفر از متخصصان نامبرده بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی کلیه والدین دانش­آموزان شهر زنجان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه پژوهش 2217 نفر از والدین دانش­آموزان بود که به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با استفاده از نرم­افزار SPSS.26 و AMOS.24 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به صورت کیفی و کمّی تأیید شد. همچنین، با انجام تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی روی گویه‌های این پرسشنامه، پنج عامل با نام‌های «تسهیل‌گرهای شخصی و خانوادگی»، «تسهیل‌گرهای مربوط به مدرسه»، «تسهیل‌گرهای مربوط به مدرّس و محتوای دوره‌ها»، «ترجیحات و نیازهای والدین»، «انگیزه‌های بیرونی والدین» استخراج و نام‌گذاری شدند. همسانی درونی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای هر کدام از مؤلفه­ها بالاتر از 60/0 بود. یافته‌های تحلیل عامل تأییدی نیز نشان داد که پرسشنامه تسهیل‌گرهای مشارکت والدین برازنده داده‌هاست (001/0p<).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پرسشنامه مذکور به عنوان ابزاری معتبر و پایا می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران حوزه خانواده و تعلیم و تربیت قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1666 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/16 | پذیرش: 1403/7/20 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)