گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، rkordnoghabi@basu.ac.ir
چکیده: (20 مشاهده)
زمینه: مسئولیتپذیری بهعنوان یکی از مؤلفههای کلیدی رشد اجتماعی و عدم تحمل ابهام بهعنوان عاملی تأثیرگذار بر توانایی تصمیمگیری و مواجهه با موقعیتهای نامطمئن، نقش بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد. در این میان، نظریه توازن استرنبرگ با تأکید بر خرد و تفکر عملی، زمینهای را برای تقویت این ویژگیها فراهم میآورد. با وجود پژوهشهای متعدد در این زمینه، شکاف پژوهشی در بررسی نقش رویکردهای تکلیفمحور خرد بر این متغیرها در دوره ابتدایی وجود دارد.
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تکلیفمحور خرد براساس نظریهی توازن استرنبرگ بر مسئولیتپذیری و عدم تحمل ابهام در دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی (4325 نفر) شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که از میان آنها 30 دانشآموز پایه چهارم به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای مسئولیتپذیری (کردلو، 1393) و عدم تحمل ابهام (زمستانی، 2022) بود. همچنین برای آموزش خرد از پروتکل آموزشی تکلیفمحور محققساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-25 و به روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و گواه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از نظر آماری معنادار است (05/0 >P). به عبارت دیگر تاثیر آموزش تکلیفمحور خرد منجر به افزایش میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان (05/0 >P) و همچنین این رویکرد منجر به کاهش عدم تحمل ابهام در دانش آموزان شده است (05/0 >P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، توصیه میشود برنامههای آموزشی مبتنی بر نظریه توازن استرنبرگ در مدارس ابتدایی گسترش یابد و در قالب برنامههای رسمی یا فوقبرنامه اجرا شود، زیرا این رویکرد در بهبود مسئولیتپذیری و کاهش عدم تحمل ابهام مؤثر بوده است. همچنین، برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان بهمنظور آشنایی با اصول نظریه استرنبرگ و روشهای عملی اجرای آن میتواند اثربخشی این آموزشها را افزایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/5 | پذیرش: 1403/8/10 | انتشار: 1404/12/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |