پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 151 - ( پاییز 1404(مهر)، 1404 )                   جلد 24 شماره 151 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dayhimi M, Por Hosein R, Gholamali Lavasani M, Afrooz G. (2025). The efficacy of an educational program based on psychological well-being on reducing infertility stress in infertile women. Journal of Psychological Science. 24(151), 1-17.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2636-fa.html
دیهیمی مرجانه، پور حسین رضا، غلامعلی لواسانی مسعود، افروز غلامعلی.(1404). اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی بر کاهش استرس ناباروری در زنان نابارور مجله علوم روانشناختی 24 (151) :17-1

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2636-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. نویسنده مسئول: prhosein@ut.ac.ir ، prhosein@ut.ac.ir
چکیده:   (455 مشاهده)
زمینه: ناباروری، به عنوان یک عامل استرس‌زا و چالش‌برانگیز در زندگی زوجین، به ویژه زنان، می‌تواند اثرات منفی چشمگیری بر سلامت روان داشته باشد. استرس ناشی از ناباروری اغلب به مشکلات روانی متعددی همچون کاهش بهزیستی روانشناختی منجر می‌شود. در این میان، بهزیستی روانشناختی به عنوان یک مؤلفه کلیدی در بهبود کیفیت زندگی افراد نابارور مورد توجه قرار گرفته است. علی‌رغم اهمیت این موضوع، هنوز شکافی در پژوهش‌های مربوط به تأثیر برنامه‌های آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی در کاهش استرس ناباروری وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی بر کاهش استرس ناباروری در زنان نابارور بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان نابارور داوطلب لقاح خارج رحمی مراجعه‌کننده و تحت درمان در مرکز درمان ناباروری مام‌شهر تهران در سال 1402 بود که از میان آن­ها 80 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل مقیاس استرس ناباروری (نیوتن، 1999) بود. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای مداخله آموزش مبتنی بر بهزیستی روانشناختی دریافت کرد در حالی که گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته (با اندازه­گیری مکرر) و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 27 بررسی شد.
یافته ­ها: یافته­ها نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی بر کاهش استرس ناباروری زنان نابارور داوطلب لقاح خارج رحمی در مراحل مداخله مؤثر بود (05/0 >P) و این تغییرات در مرحله پیگیری نیز میان گروه­های آزمایش و گواه پایدار بود (05/0 >P). تأثیر بسته آموزشی تنها در مؤلفه نگرانی­های ارتباطی تأیید نشد (05/0 P>).
نتیجه‌گیری: نشان می‌دهد که برنامه‌های آموزشی مبتنی بر بهزیستی روانشناختی می‌توانند به عنوان یک مداخله مؤثر برای کاهش استرس ناباروری در زنان نابارور استفاده شوند. این برنامه‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از برنامه‌های جامع‌تر در کلینیک‌های ناباروری و مراکز مشاوره برای بهبود کیفیت زندگی زنان نابارور و افزایش پذیرش آنان از شرایط خود معرفی شوند.

 
متن کامل [PDF 1246 kb]   (271 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/7 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)