پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 151 - ( پاییز 1404(مهر)، 1404 )                   جلد 24 شماره 151 صفحات 262-245 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zivari Rahman M, Mahdizadeh S. (2025). Structural Equation modeling of the relationship between emotional schemas and academic self-efficacy with the mediating role of academic emotions in high school girls in mashhad. Journal of Psychological Science. 24(151), 245-262.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2763-fa.html
زیوری رحمان محمود، مهدی زاده صالحه.(1404). مدل‌یابی معادلات ساختاری رابطه طرحواره‌های هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی گر هیجان‌های تحصیلی دانش آموزان دختر مجله علوم روانشناختی 24 (151) :262-245

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2763-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران. ، m.zivari@sjau.ac.ir
چکیده:   (452 مشاهده)
زمینه: طرحواره‌های هیجانی و هیجان‌های تحصیلی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان هستند. این عوامل با تنظیم هیجان‌ها و رفتارهای مرتبط با یادگیری، نقش اساسی در پیشرفت تحصیلی ایفا می‌کنند. درک بهتر روابط میان این متغیرها و بررسی نقش میانجی هیجان‌های تحصیلی می‌تواند بینشی عمیق‌تر برای ارتقای کیفیت یادگیری و دستیابی به موفقیت تحصیلی فراهم کند.
هدف: این پژوهش با هدف مدل­یابی رابطه طرحواره­های هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی هیجان­های تحصیلی در دختران دوره متوسطه دوم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1403-1402 بود؛ که بر اساس قاعده سرانگشتی در مدل معادلات ساختاری 690 نفر با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای به­عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس طرحواره­های هیجانی (لیهی، ۲۰۰۲)، مقیاس هیجانات تحصیلی (پکران و همکاران، ۲۰۰۲) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مظاهری و صادقی، 1394) استفاده شد. تجزیه­و­تحلیل داده­ها با آماره­های توصیفی و استنباطی مدل­یابی معادلات ساختاری با نرم ­فزارهای SPSS25 و AMOS24 انجام گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد مدل رابطه طرحواره­های هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی هیجان­های تحصیلی در دختران دوره متوسطه دوم متوسطه ماز برازش قابل قبولی برخوردار است (001/0 >p). به­طوری­که بین طرحواره­های هیجانی با هیجان­های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (001/0> p)، همچنین بین هیجان­های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (001/0 >p) و هیجان­های تحصیلی در رابطه طرحواره­های هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی نقش میانجی دارد (001/0>p).
نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش، طرحواره‌های هیجانی مثبت و هیجان‌های تحصیلی سازگارانه مستقیماً باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان می‌شوند. پیشنهاد می‌شود آموزش مهارت‌های هیجانی به‌ویژه در قالب برنامه‌های روان‌شناختی، برای ارتقای خودکارآمدی تحصیلی در مدارس اجرا شود.
 
متن کامل [PDF 1449 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1403/12/9 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)