پیام خود را بنویسید
زمستان 1404(اسفند)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، vahedi117@yahoo.com
چکیده:   (26 مشاهده)
زمینه: قلدری در کودکان دبستانی یکی از چالش‌های مهم جامعه است که می‌تواند بر خودکارآمدی هیجانی-اجتماعی آنها تأثیر منفی بگذارد. پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که رابطه معناداری بین قلدری و کاهش خودکارآمدی هیجانی-اجتماعی کودکان وجود دارد. اما شواهد محدودی درباره اثرپذیری برنامه‌های مداخله‌ای مثبت محور در بهبود این متغیر وجود دارد.
هدف: تعیین اثربخشی برنامه مداخله جامع مثبت محور پیشگیری از قلدری بر خودکارآمدی هیجانی-اجتماعی در کودکان دبستانی
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان ابتدایی دختر مشغول به تحصیل در شهر گرگان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس 40 نفر باتوجه به ملاک­های ورود انتخاب شدند و به پرسشنامه­ خودکارآمدی هیجانی- اجتماعی (موریس، 2002) پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: یافته‌های مطالعه نشان داد که برنامه مداخله جامع مثبت محور به طور معناداری بر خودکارآمدی هیجانی-اجتماعی کودکان دبستانی تحت تأثیر قلدری تأثیرگذار بود (05/0>P). نتایج تحلیل آماری حاکی از این بود که شرکت در این برنامه منجر به افزایش سطح خودکارآمدی هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی کودکان شد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که برنامه مداخله جامع مثبت محور می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی مؤثر برای پیشگیری از تأثیرات منفی قلدری و تقویت خودکارآمدی هیجانی-اجتماعی کودکان دبستانی به‌کار رود. این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند که مدارس و سازمان‌های مربوط به کودکان باید برنامه‌های مشابه را در قالب فعالیت‌های پیشگیرانه و آموزشی به کار گیرند. علاوه بر این، معلمان و والدین می‌توانند از رویکردهای مثبت محور برای ترویج سلامت روانی و حمایت از رشد اجتماعی-هیجانی کودکان استفاده کنند. با اجرای این نوع مداخلات، می‌توان محیط‌های آموزشی امن‌تر و پشتیبان‌تری را برای کودکان ایجاد کرد.
متن کامل [PDF 1130 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/7 | پذیرش: 1404/2/10 | انتشار: 1404/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)